8 sposobów jak ograniczyć marnowanie żywności

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Marnowanie żywności to ogromny problem na świecie i w Polsce.

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO) podaje, że na świecie co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności nadającej się do spożycia, co stanowi 1/3 produkcji żywności na Ziemi.

Z badań i analiz przeprowadzonych przez ekspertów wynika, że na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji w Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów (4 840 946) ton żywności. Najwięcej marnują jej konsumenci – aż 60%, czyli blisko 3 mln (2 917 775) ton wyrzucanej żywności pochodzi z gospodarstw domowych.

W Polsce w każdej sekundzie przez cały rok wyrzucanych do kosza jest blisko 153 kilogramy żywności w całym łańcuchu żywnościowym, a aż 92 kg w polskich domach.

Polacy rocznie marnują 247 kg żywności na osobę (wobec 173 kg przeciętnie na jednego mieszkańca UE), co
plasuje nas na 5. miejscu w Unii Europejskiej. – dane z 2019 roku.

https://projektprom.pl/

Zastanawialiście się kiedyś co najcześciej wyrzucamy?

Dlaczego wyrzucamy żywność?

warzywa

Powinniśmy dążyć do pakowania większej ilości warzyw w nasze żołądki a nie do kosza na śmieci.

Dlatego łapcie kilka wskazówek jak zapobiegać marnowaniu żywności.

PRZEMYŚLANE ZAKUPY SPOŻYWCZE

Pierwszym sposobem na ograniczenie marnotrawstwa żywności jest zmniejszenie ilości kupowanych produktów. Po prostu sporządzając listę z myślą o cotygodniowych posiłkach, możesz zaoszczędzić pieniądze i czas oraz jeść zdrowsze jedzenie. Jeśli kupisz nie więcej niż potrzebujesz, z dużym prawdopodobieństwem zachowasz świeżość produktów i wykorzystasz je wszystkie. 

Jak możemy mądrze robić zakupy spożywcze?

Zaplanuj swoje posiłki. Wiedza o tym, co masz zamiar zjeść i czy jesteś na to przygotowany, może być połową sukcesu. W ten sposób możesz sporządzić listę zakupów wokół tego, jakie jedzenie planujesz zjeść w ciągu najbliższych kilku dni lub tygodnia, zamiast przypadkowo kupować rzeczy, których możesz nie jeść.

Sprawdź szafki, lodówkę i zamrażarkę przed utworzeniem listy zakupów, aby nie kupować więcej tego, co już masz.

Będąc w sklepie, trzymaj się listy i unikaj zakupów pod wpływem impulsu . ( Wskazówka dla profesjonalistów: przed pójściem na zakupy zjedz zdrową przekąskę – gdy jesteś głodny, możesz mieć ochotę kupić więcej lub więcej „niezdrowego” jedzenia, niż gdy robisz zakupy, gdy jesteś najedzony).

Kup odpowiednią ilość jedzenia. Jeśli potrzebujesz czterech jabłek, nie kupuj ich dużej torby. Kupuj tylko to, czego potrzebujesz i będziesz używać. Kupowanie hurtowe oszczędza pieniądze tylko wtedy, gdy jesteś w stanie wykorzystać żywność, zanim się zepsuje.

18,9 % nabywa produkty, których wcześniej nie planowali kupić.

Kupuj (i używaj) niezbyt doskonałych produktów. Użyj bananów z brązowymi plamami, aby zrobić chleb bananowy, budyń chia lub koktajl, odetnij te siniaki i użyj reszty jabłka do zrobienia kruszonki, ciastek lub filiżanek owsianych.

Kupuj mrożonki. Jeśli nie zamierzasz zjeść kartonu jagód lub torby świeżych krewetek, kup je zamrożone, aby móc je zachować na następny raz.

39 – tyle procent polaków przygotowuje listę niezębnych produktów przed pójściem na zakupy.

Jeśli potrzebujesz jadłospisu sprawdź, dostępne propozycje na www.sklep.holisticbody.pl

PRAWIDŁOWO PRZECHOWUJ ŻYWNOŚĆ

Wiele marnotrawstwa wynika po prostu z niewłaściwego przechowywania żywności. Wszystko, co jest chłodzone lub mrożone w sklepie, musi być schłodzone lub zamrożone w domu. Poza tym niektóre rzeczy po otwarciu należy przechowywać w lodówce.

Oto kilka wskazówek dotyczących prawidłowego przechowywania żywności:

Upewnij się, że opakowania są odpowiednio zapieczętowane.

Przeczytaj etykiety, aby upewnić się, że w razie potrzeby przechowujesz żywność w lodówce po otwarciu.

Upewnij się, że temperatura lodówki nie przekracza 4 ° C, a temperatura zamrażarki nie przekracza 0 ° C.

Dowiedz się, jak przechowywać owoce i warzywa, aby dłużej zachowywały świeżość w lodówce lub poza nią.

Możesz zamrozić, konserwować lub gromadzić nadwyżki owoców i warzyw.

Prawie połowa dorosłych Polaków (48,9%) nigdy nie spożywa produktów spożywczych po upływie ich
daty ważności

PILNUJ TERMINU PRZYDATNOŚCI

Termin ważności – po upływie daty ważności żywność może nie mieć tych samych wartości odżywczych, które są wymienione na etykiecie i nie powinna być kupowana, sprzedawana ani spożywana. To jest legalne marnowanie żywności – nie ryzykuj. Możesz w swojej lodówce zrobić, półkę na której będziesz ustawiać, produkty które mają krótszy termin przydatności lub które trzeba zjeść w najbliższym czasie.

Tylko 31,3% polaków przyznaje, że regularnie układa produkty w szafce/lodówce zgodnie z datami ważności, najbliżej drzwi te produkty, które mają najkrótszą datę (zasada FIFO: first in, first out, czyli „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”).

41,9% Polaków twierdzi, że zdarza im się dbać o odpowiednie ustawienie produktów, a 26,8% respondentów zupełnie nie przywiązuje do tego wagi.

ZADBAJ O PORZĄDEK W SZAFKACH I LODÓWCE

Czasami masz jedzenie, o którym nawet nie wiesz, że masz, ponieważ jest ładnie schowane za słoikiem ogórków w lodówce lub za puszkami w szafce. Utrzymanie porządku i uporządkowanie może pomóc Ci mieć pewność, że będziesz dokładnie wiedzieć, gdzie szukać (i znaleźć) te produkty, kiedy zajdzie taka potrzeba, lub żeby nie kupować kolejnej partii tego produktu.

ZUŻYJ JEDZENIE, KTÓRE MASZ

Kiedy okaże się, że jakiś produkt niebawem straci swoją żywotność, warto znaleść przepis lub pomysł co można z niego zrobić. To może być dobry sposób aby poszerzyć swój kulinarny horyzont lub po prostu poprawić swoje kulinarne umiejętności.

Po powrocie do domu ze sklepu poświęć czas na umycie, wysuszenie, posiekanie, pokrojenie w kostkę, pokrojenie i umieszczenie świeżych produktów spożywczych w przezroczystych pojemnikach na przekąski i łatwe gotowanie.

Zaprzyjaźnij się ze swoją zamrażarką. Na przykład,

  • Możesz mrozić żywność, taką jak chleb, pokrojone owoce lub mięso, o których wiesz, że nie będziesz w stanie zjeść w najbliższym czasie.
  • Skróć czas spędzony w kuchni, przygotowując i zamrażając posiłki z wyprzedzeniem.

Sprawdź wpis na blogu – sposoby na jedzenie większej ilości warzyw.

NIE PODAWAJ ANI NIE ZAMAWIAJ ZA DUŻO

Czy zauważyłeś, że czasami „Twoje oczy są większe niż żołądek”?

Dlatego jednym ze sposobów na ograniczenie marnotrawstwa żywności jest podawanie realistycznych porcji rodzinie i gościom, a także robienie tego samego, gdy Ty jesteś gościem.

Jeśli przypadkowo zauważysz, że masz za dużo na talerzu – spójrzmy prawdzie w oczy, wszyscy czasami to robimy, rozważ podzielenie się z innymi przy stole lub nawet spakowanie ich. Nie napychaj się, ponieważ jedzenie jest tuż przed tobą, lepiej sobie dołożyć niż wyrzucać niedojedzone resztki.

RESZTKI Z OBIADU NIE ZAWSZE MUSZĄ BYĆ WYRZUCONE

Zachowaj je, przechowuj prawidłowo i zjedz. Zapakuj je na lunch następnego dnia lub podgrzej na kolację. Nie zawsze musisz wszystko wyrzucać, może okazać się, że resztki z obiadu posłużą na kolację lub na obiad dnia następnego.

70,3% spośród badanych przyznaje, że zdarza im się wyrzucać niespożyte resztki posiłków do kosza.

WYBIERZ PROSTE PRZEPISY Z KILKOMA SKŁADNIKAMI

Ile razy kupiłeś wymyślny składnik do przepisu i nigdy go już nie użyłeś? Może było to zioło lub przyprawa, lub coś bardziej egzotycznego, czego chciałeś spróbować, ale po prostu nie stało się to podstawą w Twoim domu.

Ugotuj lub zjedz to, co już masz w domu, zanim kupisz więcej.

Przepisy na proste potrawy możesz znaleść na blogu.

Warto pamiętać, że małe kroki mogą dać wielkie rezultaty.