Ashwaganda czym jest i jak działa?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Czym jest Ashwaganda?

.

Withania somnifera (Ashawagandha) jest bardzo czczonym ziołem indyjskiego systemu medycyny ajurwedyjskiej jako Rasayana (tonik). Stosowany jest przy różnego rodzaju procesach chorobowych, a szczególnie jako tonik nerwowy. Ashwagandha jest powszechnie znana jako „wiśnia indyjska” lub „żeń-szeń indyjski”. Jest to jedno z najważniejszych ziół ajurwedy (tradycyjnego systemu medycyny w Indiach), używane od tysiącleci jako rasajana ze względu na swoje szerokie korzyści zdrowotne. Rasayana jest opisywana jako preparat ziołowy lub metaliczny, który promuje młodzieńczy stan zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zwiększa szczęście. Tego typu środki są podawane małym dzieciom jako toniki, a także przyjmowane przez osoby w średnim i starszym wieku w celu przedłużenia życia (w Indiach oczywiście).

Wśród ajurwedyjskich ziół rasayana, Ashwaganda zajmuje najważniejsze miejsce. Ashwaganda nawywana jest również ziołem adaptogennym (adaptogenem). Badania farmakologiczne potwierdziły, że Ashwaganda jest ziołem wielofunkcyjnym i ma właściwości przeciwzapalne, neuroprotekcyjne, adaptogenne, poprawiające pamięć, hematopoetyczne, nasenne i przeciwlękowe, ale o tym szerzej zaraz sobie przeczytacie.

.

Czym są adaptogeny?

.

Adaptogeny to zioła, które poprawiają reakcje na stres i pomagają organizmowi przystosować się poprzez normalizację procesów fizjologicznych w okresach wzmożonego stresu. Idealnie, adaptogen musi redukować uszkodzenia wywołane stresem, być bezpieczny, musi wykazywać działanie stymulujące, musi być nieszkodliwy, nie może zaburzać żadnych funkcji organizmu i musi być pozbawiony jakichkolwiek negatywnych skutków, takich jak objawy odstawienia. Adaptogeny wywierają działanie chroniące przed stresem poprzez regulację homeostazy poprzez kilka mechanizmów działania związanych z osią podwzgórza przysadkowo-nadnerczowego (HPA).

.

Właściwości ashwagandy – czyli w czym pomaga ?

.

  • Może zwiększyć poziom testosteronu
  • Może zwiększyć płodność mężczyzn poprzez zwiększenie liczby plemników
  • Może obniżać poziom cukru we krwi
  • Może obniżać poziom kortyzolu
  • Może zmniejszyć niepokój i depresję
  • Może zmniejszyć stan zapalny
  • Może zwiększać masę mięśniową i siłę mięśni
  • Może pomóc obniżyć poziom cholesterolu

Oczywiście, nie może być tak, że tylko rzucę kilka haseł. Rozprawmy się z tym szerzej.

  • Ashwagandha jest tradycyjnie stosowana jako tonik uspokajający. W dwóch badaniach osób z przewlekłym stresem wyciąg z korzenia poprawiał poziom odczuwalnego stresu, samopoczucie, obniżył również poziom kortyzolu. Jest używany od wieków jako ogólny tonik do ciała, ponieważ sprawia, że czujesz się silniejszy i zdrowszy. Poprawia witalność
  • W trzech badaniach z udziałem ponad 100 osób ekstrakt z ashwagandy w połączeniu z treningiem oporowym:
  • U początkujących adeptów siłowni wystąpił statystycznie istotny wzrost maks. 1 powtórzenia zarówno w przypadku przysiadu, jak i wyciskania na ławce po suplementacji ashwagandą. Niewytrenowanym mężczyznom poddawano okresowy program treningu siłowego i placebo lub 300 mg ekstraktu z korzenia ashwagandy dwa razy dziennie przez 8 tygodni. Grupa Ashwagandy poprawiła swoje 1RM wyciskania na ławce oraz wyprost nóg w porównaniu z placebo. Rozmiar mięśni, poziom testosteronu w surowicy i regeneracja mięśni, mierzone za pomocą kinazy kreatynowej w osoczu, również uległy poprawie w porównaniu z placebo.

.

Ashwaganda

.

  • 5 g korzenia ashwagandy dziennie przez trzy miesiące u niepłodnych mężczyzn było w stanie poprawić ruchliwość i jakość plemników, jednocześnie normalizując redukcję stężenia testosteronu.
  • Podczas stosowania ekstraktu z korzenia ashwagandy u uczestników z bezsennością zaobserwowano znaczną poprawę różnych składników jakości snu, latencji zasypiania i zmniejszonego niepokoju w porównaniu z grupą placebo. 
  • Poziom glukozy we krwi na czczo, całkowity cholesterol w surowicy, trójglicerydy w surowicy, LDL i HDL uległy poprawie w grupach 250 mg i 500 mg w porównaniu z placebo. Dodatkowo może mieć niewielki ale zauważalny wpływ na obniżenie glukozy.
  • Ashwagandha może zmniejszyć powikłania menopauzy. W badaniu 51 kobiet po menopauzie, ashwagandha zmniejszone objawy, takie jak uderzenia gorącawahania nastrojusnu problemówdrażliwośći lęku.
  • U 50 zdrowych kobiet Ashwagandha poprawiła podawane przez siebie wskaźniki funkcji seksualnych, takie jak pobudzenie, nawilżenie, orgazm i satysfakcja seksualna.
  • Terapia ashwagandą wpływa na normalizację wskaźników tarczycy u pacjentów z subkliniczną niedoczynnością tego gruczołu. Może wchodzić w reakcje z lekami na tarczycę. Chociaż ashwagandha może pomóc w problemach z niedoczynnością tarczycy, nie jest zalecana dla osób z nadczynnością tarczycy lub osób z zapaleniem tarczycy Hashimoto (indywidualnie).  Wykazano, że Ashwagandha wzmacnia reakcję układu odpornościowego, co może potencjalnie pogorszyć zapalenie tarczycy Hashimoto.
  • Ashwagandha może skutecznie poprawiać zarówno pamięć natychmiastową, jak i ogólną u osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, a także poprawiać funkcje wykonawcze, uwagę i szybkość przetwarzania informacji.
  • U osób z przewlekłym stresem psychicznym, którym podano 300 mg ashwagandy, odnotowały znacznie większą redukcję stresu i lęku, jak oceniono na podstawie postrzeganej skali stresu.

.

.

Jak dawkować?

.

Ashwaganda jest źródłem struktur witanolidowych. Odpowiednia dawka dla Ciebie zależy od tego, w jakim celu suplementujesz ashwagandę. W badaniach dotyczących różnych problemów zdrowotnych stosowano dawki od 250 mg do 5 g. Wszystko zależy również od suplementu jakiego używamy czy jest to ekstrakt w kapsułkach, ekstrakt alkoholowy, suchy korzeń. 

.

  • 250 mg dziennie przez 60 dni znacznie zmniejszyły zgłaszany przez siebie poziom lęku, a także poziom kortyzolu w surowicy.
  • Dzienne dawki w badaniach poprawiających niepokój wahają się między 250 mg a 600 mg.
  • Pora w jakiej najlepiej przyjmować ten suplement jest zazwyczaj indywidualna, choć w większości przypadków najlepiej sprawdzi się w godzinach wieczornych.

.

Wyciąg z korzenia : w większości badań klinicznych stosowano 120-1000 mg dziennie, przy czym najczęstsza dawka to 300 mg dwa razy dziennie .

Cały korzeń : dawki kliniczne wahają się między 2-10 g sproszkowanego korzenia dziennie, średnio 5 g dziennie 

.

Przy zakupie suplementu warto zwrócić uwagę na ilość substancji czynnej w przypadku ashwagandy jest to ilośc witanolidów i powinna wynosić 2,5% i więcej. Oczywiście jak w każdym preparacie ziołowym, swoje trzeba odczekać aby poczuć pierwsze efekty. Wśród składników Ashwaganda jest najbardziej aktywne biologicznie są witanolidy, a najlepiej przebadana jest witaferyna A . 

  • Może dochodzić do interakcji ashwagandy z lekami przeciwcukrzycowymi lub sytentycznymm hormonami tarczycy. 

Jedną z głównych zalet ashwagandy jest to, że jest ona powszechnie dostępna i dobrze tolerowana przez większość.

  • Przypominam o kodzie rabatowym na www.muscle-zone.pl
  • Kod : Holisticbody
  • 7 % rabatu