Cytrulina – tylko dla sportowców? (infografika)

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Cytrulina to naturalnie występujący aminokwas, jest wytwarzana w organizmie. Cytrulina jest dostępna jako suplement, oraz można ją znaleźć w różnych produktach spożywczych. Największe źródło dietetyczne cytruliny znajdziemy w arbuzie, ale również w dyni, ogórku, surowym kakao. Badania pokazują, że cytrulina jest łatwo dostępna do przekształcenia w argininę w organizmie. Suplementy cytruliny mogą w rzeczywistości zwiększyć poziom argininy bardziej niż suplementy samej argininy.L-Cytrulina jest wchłaniana w jelitach w znacznie większym stopniu niż jej odpowiednik L-Arginina i powoduje wyższy poziom L-Argininy w osoczu poprzez cykl Arginina/Ornityna/Cytrulina.

Najważniejsze informacje:

  • Po spożyciu L-cytrulina jest przekształcana przez nerki w L-argininę, L-arginina jest prekursorem tlenku azotu.
  • W połączeniu z treningiem fizycznym l -cytrulina może korzystnie wpływać na funkcjonowanie naczyń i mięśni poprzez poprawę biodostępności tlenku azotu i syntezy białek mięśniowych u osób starszych.
  • Arginina wytwarza tlenek azotu, który działa rozszerzająco na naczynia krwionośne i poprawiając przepływ krwi. Sprawny przepływ krwi w całym ciele jest szczególnie ważny podczas intensywnych ćwiczeń i wiąże się z poprawą wydajności.
  • W stosunku do argininy cytrulina jest lepiej wchłaniana w jelitach i może być lepszym źródłem argininy w organizmie niż sama arginina.
  • Uważa się, że cytrulina jest środkiem proerekcyjnym, ponieważ jest prekursorem argininy, a arginina jest substratem, z którego wytwarzany jest tlenek azotu.
  • Dawka l-cytruliny to 1000 mg 3 razy dziennie z posiłkami, jeśli przyjmujesz ją w celu leczenia zaburzeń erekcji. W celu obniżenia ciśnienia tętniczego stosowano 3000 mg/dobę L-cytruliny.
  • W celu poprawy wyników sportowych zaleca się przyjmowanie od 3-6 g l-cytruliny na godzinę przed treningiem.

Zapisz się do newslettera ⬇