Pierwsza wizyta w gabinecie dietetyka

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Jak wygląda pierwsza wizyta w moim gabinecie ?

Nie ukrywam, że wielu pacjentów na początku wizyty czuje się dość spięta i przychodzi z wieloma obawami. Nie mam pojęcia jak wygląda wizyta, u innych dietetyków, ale Ja otwierając własny gabinet wiedziałem jak chcę pracować i podchodzić do pacjentów.

Sprawdź jak wygląda wizyta u dietetyka.

.

Postarałem się dowiedzieć od moich pacjentów co myśleli przed pierwszą wizytą.

„Hmmm… Myśle, ze dla mnie była to bardzo ważna decyzja do podjęcia i długo się wahałam czy w ogóle się zdecydować. Jak już się zdecydowałam to miałam obawy przez tym, ze nie znam rady i ze zmiany będą dla mnie za radykalne, a jeśli już dam to na mega krótki okres. Najbardziej się bałam, ze będzie to gotowy plan niedopasowany pode mnie.” Kobieta lat 26.

„Przed pierwsza wizyta czułam lekkie zdenerwowanie, ponieważ nie wiedziałam co mnie czeka,  jak będzie wyglądać wizyta i o co będzie pan pytał. Obawiałam się  też oceniania swojego dotychczasowego sposobu odżywiania. Jeśli chodzi o pozytywne emocje to czułam też podekscytowanie i zadowolenie, że coś się zmieni na dobre w moim życiu, że robie coś naprawdę dobrego dla swojego zdrowia” Kobieta lat 43.

„Idąc pierwszy raz czułam delikatne zakłopotanie i wstyd przed okazaniem swojej sylwetki, ale szłam do Ciebie bez żadnych obaw bo wiedziałam że masz ogromną wiedzę i jesteś kompetentną osoba i nie świadczą o tym certyfikaty tylko indywidualne podejście do każdego klienta” Kobieta lat 32.

Z mojej perspektywy najważniejsze jest aby pacjent czuł się jak najbardziej swobodnie i naturalnie. Pierwsza wizyta to zazwyczaj bardzo długa rozmowa. Wiele osób jest zdziwionych, że pada aż tyle pytań.

Pierwszym podstawowym pytaniem jest CEL WIZYTY – od tego się wszystko zaczyna. Chcę wiedzieć jaki masz cel, aby przedstawić Ci schemat współpracy, dzięki któremu osiągniesz co chcesz.

Cele są bardzo różne:

  • zrzucenia nadmiaru kilogramów,
  • budowa masy mięśniowej,
  • uporanie się z problemami żołądkowo-jelitowymi,
  • zaburzenia hormonalne,
  • choroby autoimunologiczne – hashimoto,
  • progres sportowy.

To tylko kilka z którymi spotykam się w gabinecie, co ważne przed przyjściem do gabinetu – sam musisz wiedzieć jaki masz cel, a Ja zrobię wszystko aby Ci w tym pomóc.

Dalsza część rozmowy zazwyczaj przebiega, w tematach stylu życia.

Co rozumiem przez styl życia:
  • ilość godzin w pracy oraz ruch który w niej wykonujesz,
  • obecność stresu w Twoim życiu – w pracy, w domu, w związku,
  • ilość godzin snu oraz jego jakość,
  • to jak spędzasz czas wolny – Netflix? Czy spacer? 

Możecie pomyśleć : Jakie to ma znaczenie? 

Tak się składa, że może mieć ogromne, często zdarza mi się powtarzać kilka zwrotów.

„Musisz zadbać o podstawy, żeby myśleć o czymś więcej”

„Każdy dom musi mieć silne fundamenty – dla Ciebie tym fundamentem są podstawy”

dietetyka

.

Czym są te PODSTAWY

Jeśli każdy puzzel jest na swoim miejscu wtedy jest duże prawdopodobieństwo, że będziemy cieszyć się dobrym zdrowiem. Nasza rozmowa szuka, słabych punktów i sprawdza który z puzzli nie układa się w odpowiedni sposób. 

Kolejny punkt rozmowy to szeroko pojęta DIETA
  • Jak wygląda Twój aktualny jadłospis ? 
  • Czy lepiej czujesz się jedząc 3 czy 5 posiłków?
  • Czy czujesz się senna po posiłku ?
  • Jakie są Twoje preferencje? Nie lubisz kalafiora – w takim razie nie musisz go jeść.
  • W jakiej kondycji są Twoje włosy i paznokcie?
  • Jak przedstawia się Twoje libido?
  • Czy jakieś produkty żywieniowe Ci nie służą, źle się po nich czujesz ?
  • Czy masz zdiagnozowane jakieś choroby ?
  • Jak przebiega Twój cykl menstruacyjny ?

To tylko wycinek, pytań dzięki którym Twój jadłospis lub zalecenia będą indywidualnie dobrane konkretnie do Ciebie. Przed przyjściem na wizytę wypełnij dzienniczek żywieniowy ostatnich trzech dni. Dzienniczek do pobrania w zakładce oferta.

W tej sekcji ważnym elementem jest spojrzenie na aktualne badania biochemiczne. 

.

marcin michalski

.

Do podstawowych badań które warto mieć ze sobą należy:

  • Morfologia
  • Glukoza na czczo
  • Insulina na czczo
  • Lipodogram (cholesterol całkowity, LDL, HDL, trójglicerydy)
  • TSH, FT3, FT4
  • Żelazo
  • ALT
  • AST

Pamiętaj, że przed wykonaniem badań:

  • Przyjdź na pobranie na czczo
  • Przed badaniem możesz wypić niewielką ilość wody
  • Dzień przed badaniem unikaj spożywania alkoholu
  • Dzień przed badaniem unikaj wysiłku fizycznego
  • Wyśpij się, nie stresuj się
  • Zaleca się (o ile nie ma innych wskazań), by przed pobraniem próbki krwi zachować ok. 12 godzinną przerwę w spożywaniu posiłków. Optymalnie, ostatni posiłek poprzedniego dnia powinien być spożyty ok. godz. 18:00. 

Jeśli przebrnęliśmy już przez wiele pytań o dietę i wszystko z nią związane. Już jesteśmy prawie na końcu, kolejny element to Twoja aktywność. Prawie każdy w dzisiejszych czasach posiada zegarek mierzący kroki albo telefon który może nam pokazać ile kroków w ciągu dnia zrobiliśmy. Jest to tylko jeden z elementów który może pokazać Nam jak wygląda Twój ruch – nie traktując tego jako celowy trening.

Jeśli uprawiasz jakiś sport to świetnie, na pewno przybliży Cię on do Twojego celu. 

Może chcesz dopiero zacząć swoją aktywność? 

Z tym również, nie ma problemu znajdziemy odpowiedni rodzaj aktywności – taki który sprawi Ci frajdę. 

Ostatni krok w gabinecie dietetyka to:

.

Analiza składu ciała i pomiary antropometryczne. Traktujemy je jako punkt wyjścia, analizator pokazuje Nam:

  • Wagę
  • Poziom tkanki tłuszczowej w % i w kg
  • Ilość masy mięśniowej
  • Poziom tłuszczu trzewnego

.

Oprócz subiektywnych odczuć, że jest lepiej ważne aby mieć narzędzia które mogą nam potwierdzić podążanie w dobrym kierunku.

Patrząc na zegarek właśnie minęła godzina, czas na pierwszej wizycie mija bardzo szybko. Wiele pytań, wiele odpowiedzi. Dla mnie jest to masa materiałów dzięki którym mogę zadbać o precyzyjne wytyczne, i odpowiedni jadłospis tak abyście mogli cieszyć się prostą drogą do celu. 

ALE…. Tutaj zaczyna się Twoja praca, Ja daje Ci wskazówki i wszystko co najlepsze abyś mogła osiągnąć sukces, jednak to od CIEBIE zależy co z tym zrobisz – Pamiętaj o tym. 

Prawdziwy CEL nie potrzebuje motywacji.