Jaka jest najlepsza dieta – czy istnieje ?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Najlepsza dieta czy coś takiego istnieje? Co chwilę słyszymy o dietetycznych nowościach, aktualnie na czoło wysuwa się dieta sirt, zostawiając niedaleko w tyle dietę ketogeniczną, zaraz za nimi plasuje się paleo oraz carnivore, a no i bym zapomiał o poście dr Dąbrowskiej.

Te namiętne i często sprzeczne komunikaty o nowych dietach w pierwszej kolejności tylko dezorientują ludzi i zniechęcają ich do rozpoczęcia pracy nad swoimi nawykami żywieniowymi, ponieważ zdają się sugerować, że„ nikt i tak nie wie, co jest dobre ”. Walka między obozami poszczególnych diet jest jak pojedynek Jedi z Sithami.

Ludzie często komplikują wybory żywieniowe i podążają za najnowszymi trendami. Społeczne zamieszanie dotyczące „zdrowej” żywności wynika po części z monetyzacji diet, ale także z lat sprzecznych informacji. 

Jeśli miałbym wybrać jeden system żywieniowy, na którym chciałbym, aby opierało się większość jadłospisów bezapelacyjnie byłaby to dieta śródziemnomorska. Dowody naukowe opierające się na tym systemie, dają najwięcej korzyści pro zdrowotnych. Obejmuje różnorodne produkty żywieniowe z miejsc położonych nad Morzem Śródziemnym. Jest bogata w ryby, owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, pieczywo bogate w błonnik i zdrowe tłuszcze.

  1. Dieta śródziemnomorska wzbogacona orzechami lub oliwą z oliwek, zmniejszała ekspresję genów sprzyjających zapaleniu układu nerwowego, zmniejszając w ten sposób ryzyko chorób neurodegeneracyjnych badanie.
  2. Przestrzeganie diety śródziemnomorskiej zmniejszyło populację bakterii jelitowych związanych ze starzeniem się. To zmniejszenie było związane z poprawą funkcji poznawczych, mniejszą słabością i redukcją stanu zapalnego często obserwowanego wraz z wiekiem – badanie.

Jednak nie o tym dziś chciałem…

Zamiast poszukiwać „jedynej najlepszej diety”, wolę skupić się na tym, jak dieta pasuje do Twoich preferencji, słabości, trybu życia i biologii (choć tej obecnie nie da się aż tak dobrze przewidzieć – no chyba, że zbadamy panel genetyczny i posłużymy się dziedziną nauki jaką jest NUTRIGENOMIKA).

Chcąc znaleść najlepszy sposób odżywiania dla siebie, musisz wziąć pod uwagę nie to, co robią Twoi znajomi lub to, co mówi jakaś celebrytka, tylko kilka elementów związanych z własnym stylem życia i możliwościami. Przypominam nie jesteś ADELE.

Sprawdź kilka punktów na które warto zwrócić uwagę, planując “najlepszą dietę” – dla siebie. 

  1. Łatwość i prostota. Ludzie nie trzymają się diet, które są zbyt trudne, zarówno psychicznie, jak i fizycznie (czas, wysiłek). Nikt przecież nie chce spędzić całego dnia na przyrządzaniu sobie jedzenia – no chyba, że się mylę?!
  2. Twoje cele (utrata tłuszczu, budowanie mięśni, stan zdrowia). Twoja dieta musi odzwierciedlać Twój cel.
  3. Czy będziesz się tego trzymać? Jeśli na prawdę masz problem z trzymaniem się ustalonego planu i robisz go za karę, nie jest to idealne rozwiązanie. Wróć do początku planowania, i postaraj się znaleść łatwiejszy sposób. 
  4. Być może masz określony stan zdrowia (wrzodziejące zapalenie jelita grubego, alergie, hashimoto, cukrzycę). Jadłospis powinien uwzględniać, wszystkie zmienne związane z Twoim zdrowiem, dlatego indywidualizacja może okazać się kluczowa. 
  5. Twoja praca (czy masz pracę fizyczną czy biurową). Może to określać zapotrzebowanie na kalorie, makro i mikroelementy. Dodatkowo pozwoli ocenić w jakiej porze dnia i ile czasu możesz poświęcić na posiłek, oraz jaki masz wydatek energetyczny.
  6. Czy możesz cieszyć się tym stylem życia i czuć się dobrze? Bardzo oczywiste, ale często pomijane, to jak się odżywiasz powinno wpisywać się w Twój styl życia, chyba nikt nie chce jeść rzeczy których np. nie lubi?!
  7. Czy otrzymujesz konkretne wyniki !? Prawdopodobnie najważniejsze pytanie. Czy tracisz wagę i tłuszcz, czujesz się dobrze, masz dużo energii? Świetnie, więc nie dbam o to, jaki konkretny styl jedzenia stosujesz, najważniejsze aby w racjonalny i zdrowy sposób doprowadził Cie do celu.

To, co działa na jedną osobę, może nie działać na inne osoby. Wszyscy jesteśmy genetycznie różni i wszyscy reagujemy na różne rzeczy inaczej.

Nie wierzę, że istnieje jedna, absolutnie najlepsza dieta dla każdej osoby, której należy przestrzegać, zawsze i na zawsze. Istnieje wiele zmiennych, które trzeba wziąć pod uwagę układając jadłospis. 

mięso

Preferencje dietetyczne: Niektórzy pacjenci codziennie jedzą dużo mięsa, inni nie jedzą go wcale – dla jednej i dla drugiej osoby istnieje szereg rozwiązań.

Budżet: Nie każdy może sobie pozwolić na konsumpcje produktów „premium” czy po prostu tych „droższych”. Jadłospis musi być oparty o możliwości klienta, nie jest problemem stworzyć najlepszy jadłospis – jednak co Nam po nim jeśli nie będzie realizowany, lub zrujnuje Nas finansowo, warto dopasować produkty do portfela pacjenta.

Ekologiczne / konwencjonalne: niektórzy pacjenci nie mają czasu na przyrządzanie sobie wymarzonych posiłków, tym samym korzystają ze zdrowych „gotowców” – trzeba znaleźć złoty środek, i dopasować idealne rozwiązanie. Czy ekologiczne produkty zawsze, są o niebo lepsze od tych nie ekologicznych – to temat na oddzielny wpis.

Wiedza żywieniowa: Niektórzy pacjenci przychodzą do gabinetu jako wyznawcy pewnej praktyki żywieniowej. Inni mają niewielką wiedzę na temat żywienia. Obydwa przypadki mają swoje plusy i minusy, jednak zaufanie do dietetyka powinno być kluczowe. 

Czas: Każdy chciałby osiągnąć swój cel jak najszybciej. Jednak w kwestii zdrowia czy poprawy sylwetki nie zawsze udaje się zrobić to w przeciągu miesiąca. Znając cel, możemy dopasować strategię żywienia w taki sposób, aby jak najlepiej doprowadziła Nas do celu.

To, czy pacjent chce jeść jak jaskiniowiec, na zawsze zrezygnować z mięsa, czy jeść tylko rośliny, zależy od jego osobistych preferencji.

Najlepsza Dieta

Nauka nie zidentyfikowała jednej najlepszej diety lub podejścia żywieniowego. Jednak istnieje wiele podobieństw między wieloma dietami.

Zwracanie większej uwagi na to, co jesz, jest kluczowym czynnikiem decydującym o tym, czy stracisz tłuszcz, odchudzisz się i poprawisz swoje zdrowie. Prawie każda dieta zaleca spożywanie pełnych, minimalnie przetworzonych produktów bogatych w składniki odżywcze.

Właściwie zaprojektowana dieta jakiegokolwiek rodzaju eliminuje niektóre z najczęstszych niedoborów składników odżywczych (woda, niektóre witaminy i minerały, białka i niezbędne kwasy tłuszczowe).

Kiedy jesteśmy bardziej świadomi tego, co jemy, wybieramy bardziej satysfakcjonujące produkty wyższej jakości i eliminujemy niedobory składników odżywczych, prawie zawsze kończy się to jedzeniem mniejszej ilości jedzenia. Koncentrowanie się na świadomości i jakości żywności zwykle wystarcza, aby ludzie mogli dostroić się do własnego głodu i apetytu. A to oznacza kontrolę kalorii bez matematyki.

  1. Staraj się ograniczyć przetworzoną żywność i skup się na pełnowartościowych produktach.
  2. Z wielu badań wynika, że – LEPIEJ JEŚĆ WARZYWA, NIŻ NIE.
  3. Spożywaj odpowiednie ilości białka.
  4. Jedz powoli, do momentu poczucia satysfakcji.

Nie istnieje jedna uniwersalna „najlepsza” dieta.

Nie ma jednej absolutnie, najlepszej diety dla wszystkich. Ludzie ewoluowali, aby dobrze sobie radzić w różnych warunkach żywieniowych.

truskawki

Dla osób dorosłych z nadwagą i otyłością każda dieta jest lepsza niż jej brak. Bardzo fajne badanie, które porównywało 11 diet popularnych diet odchudzających, próbując znaleźć najskuteczniejszą.

Co się okazało:

Każda dieta była lepsza niż żadna.

Diety niskowęglowodanowe (utracono 7,27 kg) i niskotłuszczowe (utracono 7,25 kg) były lepsze od wszystkich innych diet i obie miały prawie taki sam wpływ na utratę wagi.

Jeśli chodzi o konkretne diety, to badanie sugeruje, że szeroki wybór diet prowadzi do utraty wagi. Należy pamiętać, że wiele diet ma cechy nakładające się na siebie i trudno powiedzieć, które z tych cech są najważniejsze dla danej osoby. Dwie diety mogą mieć dokładnie takie same skutki u jednej osoby, a radykalnie różne u innej.

Podsumowując

Żadna dieta nie jest najlepsza – nikt nie jest taki sam, choć zdarzają się podobieństwa. Najlepszą dietą dla Ciebie będzie po prostu każda zdrowa dieta, którą możesz utrzymać w dłuższej perspektywie. Istnieje mnóstwo zmiennych, dlatego warto dopasować wszystko do SIEBIE.

Długoterminowe nawyki żywieniowe są ważniejsze od planów i zasad diety. Zawsze…