NEWSPRESSO #10 14/09/2020

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Niektórzy lubią czcić kolejną miesięcznicę jakiegoś wydarzenia. Newspresso to już rutyna – wstajesz, robisz kawę, czytasz.

Do dzieła!

.

Lubicie kreskówki? (Po napisaniu całego wpisu, zdałem sobie sprawę, że panda to nie przypadek.)

.

Ktoś kiedyś mi powiedział, że od każdego da się czegoś nauczyć, jeśli to sobie uzmysłowisz, to na prawdę ma to sens. Sprawdźmy…. bajkę.

.

.

Życie w teraźniejszości jest dla wielu trudne. Często rozmyślamy o tym, co wydarzyło się w przeszłości. Myślimy o tym, co może się wydarzyć w przyszłości – zazwyczaj negatywnie. Zamiast żyć teraźniejszością, myślimy o wszystkim innym tylko nie o teraźniejszości.

Martwienie się o przeszłość lub przyszłość nie przynosi żadnych korzyści – po prostu odwraca uwagę od chwili obecnej. Skupiając się i koncentrując swoją uwagę na teraźniejszości, doświadczasz jedynej prawdziwej rzeczy na tym świecie – tego, co jest prawdą w tej chwili.

Marzymy, budujemy alternatywne rzeczywistości, myślimy o tym, co mogło być. Żyjemy w fantazji, ale nie potrafimy rozpoznać tego, co jest, i dlatego tracimy połączenie z rzeczywistością.

Żyj życiem – nie myśl o tym.

Prosta bajka, prawda? Jak otworzysz oczy w wielu sytuacjach, bajkach, rozmowach, serialach, książkach wyłapiecie mnóstwo takich smaczków.

.

” Teraz rozumiem kiedy się martwisz, zaczynasz jeść”

Mistrz Oogway

.

To akurat temat na oddzielny wpis.

.

To co nas interesuje najbardziej to :

.

“Odpuścisz, nie odpuścisz, kluski, nie kluski. Za bardzo się przejmujesz tym co było – wiesz i tym co będzie też. Jest takie przysłowie: wczoraj to już historia, jutro to tajemnica, ale dzisiaj to dar losu, a dary są po to żeby się nimi cieszyć.”

Mistrz Oogway

.

.

Cytaty Newspresso

.

Mistrz Oogway rozpoczął dzisiejszy wpis, dlatego będziemy kontynuować, a więc kolejne cytaty.

.

“Umysł przypomina ten staw. Kiedy jest wzburzony, trudno cokolwiek zobaczyć, ale kiedy się uspokoi, odpowiedź pojawia się sama.Wczoraj to już historia, jutro to tajemnica. Ale dziś to dar losu. A dary są po to, żeby się nimi cieszyć.”

.

“Czasem ku przeznaczeniu prowadzi właśnie ta droga, którą nie chcemy kroczyć.”

.

“Wieści to tylko wieści, nie ma dobrych i złych.”

.

Czy coś jest dobre czy złe, tak na prawdę, zależy tylko od naszego postrzegania i reakcji. W którymś z poprzednich NEWSPRESSOO wspominałem o tym czy konkretny rodzaj jedzenia jest dla nas zły czy dobry… Wszystko zależy, tak samo jest w życiu. Sytuacje bądź zdarzenia dla jednych mogą znaczyć coś złego, dla innych mogą być neutralne, bądź dobre. Wszystko jest kwestią przepuszczenia przez swój filtr.. i sprawdzenia czy nie dostaniemy od tego biegunki – czy to tej prawdziwej czy umysłowej.

.

Przegląd badań

.

Ryzyko depresji wykrywane przez pomiar tętna.

24-godzinny pomiar tętna może wskazać, czy ktoś ma depresję. Wyniki wstępnych badań wykazały, że osoby z depresją miały zarówno wyższe podstawowe tętno, jak i mniejsze wahania tętna w ciągu dnia. Średnio pacjenci z depresją mieli częstość akcji serca o około 10 – 15 uderzeń na minutę wyższą niż w grupie kontrolnej.

.

Mozart lekiem na epilepsję?

Nowa kompleksowa analiza wpływu muzyki Mozarta na epilepsję. Potwierdziła, że ​​słuchanie jego muzyki fortepianowej może zmniejszyć częstotliwość ataków epilepsji. słuchanie Mozarta, zwłaszcza na co dzień, prowadziło do znacznego zmniejszenia napadów padaczkowych, a także do zmniejszonej częstotliwości nieprawidłowej aktywności mózgu u pacjentów z padaczką.

.

Czy naprawdę niszczymy przyrodę?

Populacje dzikiej przyrody spadły o 68% między 1970 a 2016 rokiem, a tylko 25% planety nadal można uznać za „dzikie”. Najbardziej ucierpiała Ameryka Łacińska i Karaiby, gdzie populacja zwierząt spadła w tym okresie średnio o 94%. Według raportu, produkcja żywności jest największym czynnikiem powodującym utratę przyrody, a około 50% powierzchni ziemi nadającej się do zamieszkania na świecie jest już wykorzystywane w rolnictwie. 

.

.

Flawonoidy zmniejszają zachorowanie na chorobę Alzheimera

Uczestnicy badania którzy spożywali żywność bogatą w flawonoidy (antocyjany, flawonole i inne) mieli mniejsze ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i związanej z nią demencji, niż uczestnicy o najniższym spożyciu. Dodatkowo, jak już wspominałem w jednym z poprzednich wpisów, owoce i warzywa bogate w polifenole, poprawiają również zdrowie kardiometaboliczne.

.

Muzyka pomoże Ci lepiej zdać test?

W badaniu wzięło udział 112 studentów pielęgniarstwa, przed egzaminem jedna grupa poddana zostałą muzykoterapii i progresywnym rozluźnieniem mięśni przez godzinę, podczas gdy druga grupa nic nie robiła. Okazało się, że grupa, która przeszła muzykoterapię i progresywne rozluźnienie mięśni miała niższe tętno, ciśnienie krwi i kortyzol w porównaniu z grupą kontrolną. Dodatkowo uzyskali lepsze wyniki na egzaminie i mniej osób nie zdało egzaminu.

.

Zmniejsza się produkcja wołowiny

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa oznajmia, że produkcja mięsa spadła w 2019 r. I prognozuje kolejny spadek w tym roku. Ostatni rok był dopiero drugim od 1961 roku, w którym spadła produkcja mięsa. Prognozowany spadek średniej konsumpcji mięsa na mieszkańca Ziemi w 2020 r. wyniesie 3%.

.

Słodkie napoje szkodliwe dla serca

Wyższe współczynniki ryzyka obserwowano w przypadku chorób sercowo naczyniowych i udaru u kobiet, które spożywały co najmniej jeden napój słodzony cukrem dziennie w porównaniu z kobietami, które go nie spożywały.

.

Podatek cukrowy

Ustawa o tzw. podatku cukrowym – Regulacja zakłada wprowadzenie opłaty od napojów słodzonych, podzielonej na część stałą i zmienną:

  • opłata stała to 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, dodatek 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna)
  • opłata zmienna to 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml – w przeliczeniu na litr napoju.

Podatek cukrowy będzie miał obowiązek płacić podmiot, który sprzedaje napój do punktu sprzedaży detalicznej. Jego wprowadzenie ma dać wpływy do budżetu na poziomie ok. 3,2 mld zł rocznie.

.

Szybkie czy wolne odchudzanie – czyli być żółwiem czy zającem?

.

Szybka oraz stopniowa utrata masy ciała to podejścia stosowane do zgubienia nadmiaru kilogramów przez osoby z nadwagą i otyłością. Trwa dyskusja na temat tego, która – czy szybka czy stopniowa utrata masy ciała jest lepsza w przypadku zmian w składzie ciała w kontekście podobnej utraty wagi.

.

W porównaniu z szybką utratą masy ciała stopniowa utrata masy ciała doprowadziła do większego zmniejszenia masy tłuszczowej (1 kilogram) i procentowej zawartości tkanki tłuszczowej (0,83%) oraz mniejszego zmniejszenia spoczynkowego tempa metabolizmu (97,4 kcal dziennie). Nie było różnic między stopniową lub szybką utratą masy ciała w odniesieniu do masy ciała, BMI, obwodu bioder, obwodu talii lub stosunku talii do bioder. Chociaż beztłuszczowa utrata masy ciała nie różniła się statystycznie istotnie między dwiema grupami, dane były w większości zgodne ze stopniową utratą masy ciała, co skutkowało mniejszą utratą masy beztłuszczowej w porównaniu z szybką utratą masy ciała.

.

Stopniowa utrata masy ciała z większym prawdopodobieństwem skutkuje lepszymi zmianami składu ciała i zachowaniem dość znaczącej ilości spoczynkowego tempa metabolizmu, co oznacza spadek o 97 kcal na dzień mniejszy w porównaniu z gwałtownym wzrostem masy ciała. utrata skutkująca taką samą redukcją wagi.

.

Spadek spoczynkowego tempa metabolizmu, wiąże się z adaptacjami metabolicznymi, które zachodzą w trakcie redukcji masy ciała. Adaptacja metaboliczna może utrzymywać się podczas utrzymywania masy ciała i predysponować do powrotu do masy ciała, chyba że utrzyma się wysoki poziom aktywności fizycznej lub ograniczenie kalorii.

.

Podsumowując : zarówno szybkie, jak i stopniowe podejście do utraty wagi może przynieść bardzo podobne zmiany masy ciała. Jednak stopniowe podejście do utraty wagi wydaje się być nieco bardziej korzystne dla obniżenia tkanki tłuszczowej i osłabienia spoczynkowego tempa metabolizmu związanego z utratą wagi, nawet w kontekście identycznej utraty wagi.

.

Newspresso
Newspresso

.

Co mogłeś przegapić?

.

Jak wygląda pierwsza wizyta w moim gabinecie i jak się do niej przygotować. Choć każde spotkanie jest inne, istnieje szereg czynności, które muszą się powtórzyć – Sprawdź wpis – tutaj.

.

waga

.

Czy najlepsza dieta istnieje? Jaki model dietetyczny sprawdzi się najlepiej w obecnych czasach, oraz na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

Sprawdź – tutaj.

.

Kawy i słodyczy… nigdy nie odmawiam

.

Słodkie jedzenie jest jeszcze słodsze, gdy pijesz kawę. Świadczą o tym wyniki badań z Uniwersytetu w Aarhus. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Foods .

Miłośnicy kawy mają teraz naukowe wyjaśnienie, dlaczego te dwa produkty idealnie do siebie pasują. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Aarhus pokazuje, że kawa zwiększa wrażliwość na słodycz.

W badaniu 156 osób poddano testom zmysł węchu i smaku przed i po wypiciu kawy. Naukowcy nie stwierdzili żadnych zmian w zmysły węchu, ale odkryli, że wpłynęło to na zmysł smaku.

„Kiedy ludzie byli badani po wypiciu kawy, stali się bardziej wrażliwi na słodycz i mniej wrażliwi na gorycz” – mówi profesor Aarhus Alexander Wieck Fjældstad, który brał udział w przeprowadzaniu badań.

Aby wykluczyć możliwość, że kofeina w kawie może być czynnikiem, naukowcy powtórzyli eksperyment z kawą bezkofeinową. Z tym samym wynikiem.

.

Newspresso

.

Co polecam w tym tygodniu?

.

Dawno nie było, żadnej książki więc zajrzałem na półkę i dziś wybrałem – POBUDZENI .

“Metabolizm, sen, nastroje, układ odpornościowy, dojrzewanie i seks – to zaledwie wierzchołek tego, co kontrolują hormony, potężne związki chemiczne, których tajemnica sięga zatęchłych piwnic pełnych słojów z mózgami w formalinie…”

.

“Pobudzeni to pasjonująca, dowcipna i szokująca opowieść o historii endokrynologii. A także o tym, że bywamy zaledwie marionetkami we władzy adrenaliny, oksytocyny, estrogenu czy testosteronu”

.