NEWSPRESSO #24 21/12/2020

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Przedostatnie Newspresso w tym roku. Niestety nie jest to tak szczęśliwy czas jaki miał być.

.

Okres między Bożym Narodzeniem a Nowym rokiem charakteryzuje się nadmiernym pobłażaniem. Podczas gdy mówimy innym, że jemy i pijemy z umiarem, kontrolujemy nasze wydatki i więcej ćwiczymy, w rzeczywistości postępujemy dokładnie odwrotnie. Skąd więc ta rozbieżność?

Często odpowiadając na pytania dotyczące wrażliwych zachowań, ludzie chcą wyglądać na „poprawnych” społecznie, bagatelizując złe zachowania. Psychologowie nazywają to podświadomym nastawieniem na społeczne pożądanie (SDB), czyli w skrócie chcemy wyglądać poprawnie w oczach innych, dlatego bardzo często odpowiadamy w sposób “oczekiwany społecznie”. Oszukując tym samym nie tylko siebie, ale też innych w celu zaimponowania innym. W temacie postanowień noworocznych ważne jest abyście realizowali tylko i wyłącznie swoje pragnienia i to nie te, które obudziły się w was w grudniu. Tylko te zakorzenione głębiej, z którymi zmagacie się już jakiś czas.

.

.

Nikt nie może zatrzymać upływu czasu, ale możesz jak najlepiej wykorzystać czas, który masz teraz, przejąć kontrolę nad kierunkiem swojego życia i żyć świadomie. Większość ludzi przyjmuje te same nawyki, rutyny, zachowania i po prostu żyje w kółko przez ten sam rok, czekając, aż zewnętrzna siła zmieni ich życie.

.

Cytat Newspresso

.

“Nic nie jest wieczne, ani dane raz na zawsze, każdy dzień, gdy budzimy się razem, silni i zdrowi, pełni miłości, to dzień, którym należy się cieszyć i który trzeba przeżywać najlepiej, jak się potrafi.”

John Green

.

Co polecam?

.

Do Wigilii zostały 3 dni, jak przetrwać święta bez nadmiaru kilogramów, dowiecie się z podcastu.

.

.

.

Badania newspresso

.

W kwestii nowego wirusa wiemy coraz więcej, tym razem okazuje się, że białko kolca, często przedstawiane jako czerwone ramiona wirusa, może przekroczyć barierę krew-mózg u myszy. Białko poprzez przekroczenie bariery krew mózg może być toksyczne dla tkanek mózgu, oraz wywoływać stan zapalny w jego obrębie. Jedna z osób prowadząca badanie powiedziała, że w swoich eksperymentach transport do mózgu był szybszy w opuszce węchowej i nerkach samców niż samic. Ta obserwacja może odnosić się do zwiększonej podatności mężczyzn na cięższe następstwa COVID-19.

.

Śpij dobrze, ćwicz mądrze, jedz warzywa i owoce

.

Badanie, opublikowane w Frontiers in Psychology , obejmowało ponad 1100 młodych dorosłych z Nowej Zelandii i Stanów Zjednoczonych na temat ich snu, aktywności fizycznej, diety i zdrowia psychicznego. Wysokiej jakości sen, ćwiczenia i jedzenie większej ilości surowych owoców i warzyw – w tej kolejności, korelowały z lepszym zdrowiem psychicznym i samopoczuciem młodych dorosłych.

.

truskawki

.

Mikroplastik dotarł na Mount Everest

.

Naukowcy z Uniwersytetu w Plymouth  w Wielkiej Brytanii dokonali niedawno niepokojącego odkrycia w pobliżu szczytu Mount Everest, najwyższej góry na Ziemi. Mikroskopijne kawałki plastiku znaleziono zaledwie kilkaset stóp przed szczytem góry o wysokości 29000 stóp, w miejscu zwanym balkonem. Naukowcy zebrali próbki śniegu z 11 miejsc na górze, z których wszystkie zawierały maleńkie plastikowe włókna. Ich odkrycia, opublikowane w czasopiśmie  One Earth, pokazały również, że próbki pobrane w pobliżu Base Camp, gdzie alpiniści spędzają większość czasu, miały najwyższe stężenie mikroplastików. Jednak nawet próbki pobrane z miejsca prawie 28 000 stóp nad poziomem morza w pobliżu szczytu zawierały mikroplastiki. Naukowcy znaleźli również tworzywa sztuczne w trzech z ośmiu próbek strumienia wody z Everestu.

.

.

Sauna dla zdrowia serca

.

Kąpiel w saunie zwiększyła tętno (+23 bpm przy 1×10; +30 bpm przy 2×10) i temperaturę ciała, ale zmniejszyła średnie ciśnienie tętnicze krwi. Jeśli chodzi o markery krwi, prozapalny marker CRP nie zmienił się po ani między sesjami, wskaźnik prozapalny IL-6 wzrósł po saunie podwójnej (wzrost po saunie pojedynczej był nieistotny) a wskaźnik przeciwzapalny IL1-RA wzrósł po obu saunach pojedynczej i podwójnej. Te ostre zmiany mogą przynieść długoterminowe korzyści zdrowotne związane z kardiometabolizmem.

.

Probiotyki w walce z otyłością

.

W 12-tygodniowym, podwójnie ślepym, randomizowanym badaniu z grupą kontrolną, 62 kobiety przeszły na dietę ograniczającą kalorie i podzielono je na dwie grupy – probiotyki (6 szczepów) lub placebo. Uczestniczkami były otyłe kobiety z uzależnieniem od żywności zdiagnozowanym na podstawie kwestionariusza Yale Food Addiction Scale (YFAS). Apetyt, zachowania żywieniowe, skład ciała i markery biochemiczne oceniano przed i po interwencji. Podczas gdy obie grupy odniosły korzyści z diety ograniczającej kalorie, utrata masy ciała była większa w grupie probiotycznej niż w grupie placebo. Podobnie wyniki uzyskano dla innych parametrów, takich jak BMI, procent tkanki tłuszczowej, tłuszcz tułowia, obwód talii i stosunek talii do bioder.

.

Maszyny czy wolne ciężary lepsze dla osób starszych?

.

Zarówno trening siłowy na maszynach, jak i trening siłowy z wolnymi ciężarami skutkują wzrostem siły, ale wzrost ten może być większy, jeśli trenujesz z wolnymi ciężarami odkryli naukowcy. Badanie dotyczyło osób starszych od 60 do 86 lat. Tylko w przypadku siły nóg (113 vs 44%) i tricepsa (89,0 vs 28,3%) grupa z wolnymi ciężarami wykazała istotne różnice pod względem procentowego wzrostu w okresie 26 tygodni w porównaniu z grupą maszyn. 

.

Hiperinsulinemia a nawotwory

.

Podwyższony poziom insuliny krążącej często obserwuje się w otyłości i wczesnej cukrzycy typu 2, jako wynik niewrażliwości tkanek metabolicznych na działanie insuliny. Wyższe poziomy krążącej insuliny są związane ze zwiększonym ryzykiem raka i postępem w badaniach epidemiologicznych. Uważa się, że podwyższony poziom insuliny krążącej jest głównym czynnikiem łączącym otyłość, cukrzycę i raka. 

.

Czy w dzisiejszych czasach mamy do czynienia z niedożywieniem?

.

Wydawać by się mogło, że dostępność pożywienia jaką się otaczamy jest na tyle ogromna, że nie możliwe jest aby ktoś był niedożywiony. Jeśli chodzi o niedożywienie energetyczne to innym razem bo ten problem również występuje. Dziś o niedożywieniu witamin i mikroelementów. Bo czy osoba otyła może być niedożywiona? Oczywiście bardzo często tak jest, ale to nie tylko osoby otyłe. Każdy może być na swój sposób niedożywiony.

W przeciwieństwie do makroskładników odżywczych (energia, białko i tłuszcz), mikroelementy to witaminy i minerały, które są spożywane w niewielkich ilościach, ale są niezbędne do rozwoju fizycznego i umysłowego. Niezbędne mikroelementy obejmują (ale nie są do nich ograniczone): żelazo, cynk, wapń, jod, witaminę A, witaminy z grupy B i witaminę C.

.

uważne jedzenie

.

Niedobory mikroskładników odżywczych stanowią ważny globalny problem zdrowotny, a niedożywienie wpływa na kluczowe wyniki rozwoju, w tym słaby rozwój fizyczny i umysłowy dzieci, podatność na choroby lub zaostrzenie choroby, upośledzenie umysłowe, ślepotę i ogólne straty w wydajności i potencjale. W przeciwieństwie do niedożywienia energetycznego, skutki zdrowotne niedoboru mikroelementów nie zawsze są wyraźnie widoczne, dlatego są czasami nazywane „ukrytym głodem”. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że ponad dwa miliardy ludzi na całym świecie cierpi na niedobór mikroelementów.

Za przykład weźmy np. niedokrwistość.

Niedokrwistość jest stanem patologicznym, w którym liczba krwinek czerwonych i ilość krążącej hemoglobiny nie wystarcza do prawidłowego utlenowania tkanek obwodowych. Niedokrwistość może wynikać z braku żelaza lub witaminy B 12 , chociaż niedobór żelaza jest najczęstszym typem.

Na całym świecie anemia dotyka więcej ludzi niż jakikolwiek inny problem zdrowotny. Niedokrwistość ma ważne konsekwencje dla ogólnej produktywności i rozwoju, zmniejszając zdolność do pracy nawet o 20 procent. W poważniejszych przypadkach niedokrwistość może prowadzić do zaostrzenia choroby i dolegliwości. 

Jak wynika z danych ourworldindata, częstość występowania niedokrwistości u kobiet w wieku rozrodczym (w wieku 15-49 lat) w Polsce wynosi 25,7 %, na świecie jest to 32,8% w Europie i Azji Środkowej 22,72%. (dane z 2016r.).

.

Daj coś od siebie !

.

Często powtarzam, że warto dbać o swoje zdrowie, realizować plany, cele, marzenia itp. Niestety wraz z moimi kolegami z boiska mieliśmy okazję, przekonać się o tym, że nie znamy dnia ani godziny kiedy ktoś może od nas odejść. Kilka dni temu odszedł nasz przyjaciel z boiska, poniżej możecie wesprzeć zbiórkę dla jego najbliższych. Jeśli jest coś pozytywnego, w prowadzeniu bloga, strony czy instagrama to to, że można dotrzeć do większej ilości osób niosąc pomoc i to właście chciałbym uczynić tym dzisiejszym wpisem.

.