NEWSPRESSO #28 18/1/2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Dzień dobry w kolejny poniedziałek. Czas na kolejne NEWSPRESSO.

Mam nadzieje, że lubicie opowieści, bajki i historie z morałem. Nadchodzi kolejna krótka historia.

Pewnego wieczoru ojciec z gazetą w ręku odpoczywał po ciężkim dniu w biurze. Jego synek, który chciał się bawić, nie dawał mu chwili spokoju. W końcu ojciec, mając tego dość, podarł na drobne kawałki rysunek kuli ziemskiej. No, synu, poskładaj to z powrotem jak było – rozkazał w nadziei, że dziecko wreszcie się czym zajmie i da mu spokojnie doczytać gazetę. Ku jego zdumieniu chłopiec wrócił po minucie z idealnie ułożonym obrazkiem.

Kiedy zaskoczony ojciec spytał, jak to zrobił, syn uśmiechnął się grzecznie i odparł : Tato, po drugiej stronie był rysunek człowieka. Ja tylko poskładałem człowieka, świat sam się ułożył.

Najlepiej żebyście na obrazku znajdowali się Wy sami, inne obrazki może być cieżko poukładać.

Badania Newspresso

Terapia uważności, może poprawiać odczuwanie bólu

Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Ottawa dostarcza empirycznych dowodów na to, że uważność ma znaczący wpływ na mózg kobiet cierpiących na ból neuropatyczny związany z leczeniem raka piersi. Naukowcy wykazali, że redukcja stresu oparta na uważności (MBSR) pomaga modulować ból neuropatyczny. Wyniki badania pokazują znaczną poprawę zdrowia mózgu, a także postrzegania bólu.

Patrz na składy kosmetyków

Niektóre kosmetyki i płyny mogą powodować alergiczne kontaktowe zapalenie skóry u niektórych osób, a badanie z Harvard Medical School wskazuje, dlaczego. Naukowcy donoszą, że popularne dodatki stosowane w kosmetykach mogą wywoływać swędzenie i zaczerwienienie, niszcząc cząsteczki tłuszczu w skórze, które kontrolują odpowiedź immunologiczną. Badacze przetestowali różne składniki do pielęgnacji skóry na kulturach ludzkich tkanek, aby zobaczyć, które z nich wywołały reakcję alergiczną. Kilka składników – w tym benzoesan benzylu, część olejku zapachowego zwanego balsamem peruwiańskim i podobny strukturalnie związek zwany farnezolem – najbardziej pogorszyło reakcje limfocytów T. Składniki te znajdują się w szerokiej gamie produktów pielęgnacyjnych, w tym w balsamach, perfumach.

Dieta MIND może opóźnić chorobę Parkinsona

Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z UBC sugeruje silną korelację między przestrzeganiem diety MIND i śródziemnomorskiej a późniejszym początkiem choroby Parkinsona (PD). Chociaż naukowcy od dawna wiedzą o neuroprotekcyjnym wpływie diety MIND na choroby takie jak choroba Alzheimera i demencja, to badanie jest pierwszym, które sugeruje związek między tą dietą a zdrowiem mózgu w chorobie Parkinsona (PD). Dieta MIND łączy w sobie aspekty dwóch bardzo popularnych diet, diety śródziemnomorskiej i diety DASH. Szczegółowo dietę MIND opiszę w nadchodzących tygodniach.

Jak Covid odbija się na zdrowiu?

Nowe badanie sugeruje, że ponad połowa lekarzy, pielęgniarek i ratowników zaangażowanych w opiekę nad COVID-19 może być narażona na jeden lub więcej problemów ze zdrowiem psychicznym, w tym ostry stres pourazowy, depresję, lęk, problematyczne spożywanie alkoholu i bezsenność. Naukowcy odkryli, że ryzyko tych chorób psychicznych było porównywalne do wskaźników obserwowanych podczas klęsk żywiołowych, takich jak 9/11 i huragan Katrina. Częstość występowania poszczególnych zaburzeń wahała się od 15% do 30% respondentów, na czele z problematycznym spożywaniem alkoholu, bezsennością i depresją.

Kawa może chronić przed rakiem prostaty

Picie kilku filiżanek kawy każdego dnia może wiązać się z mniejszym ryzykiem zachorowania na raka prostaty, sugeruje zbiorcza analiza dostępnych dowodów, opublikowana w internetowym czasopiśmie BMJ Open. Wyniki wskazują, że każda dodatkowa dzienna filiżanka naparu wiązała się ze zmniejszeniem ryzyka względnego o prawie 1%. Rak prostaty jest drugim najczęstszym nowotworem i szóstą najczęstszą przyczyną zgonów z powodu raka u mężczyzn. 

W porównaniu z najniższą kategorią spożycia kawy, najwyższa kategoria wiązała się ze zmniejszeniem ryzyka raka prostaty o 9%. A każda dodatkowa dzienna filiżanka wiązała się ze zmniejszeniem ryzyka o 1%. Najwyższy poziom spożycia wahał się od 2 do 9 lub więcej filiżanek dziennie, najniższy poziom wahał się od braku do mniej niż 2 filiżanek dziennie. Niestety to tylko badanie obserwacyjne, jednak to kolejny argument, że LEPIEJ PIĆ KAWĘ NIŻ NIE.

Ćwiczenie w ciąży może zapobiegać cukrzycy ciążowej

Kobiety w ciąży, które więcej ćwiczą w pierwszym trymestrze ciąży, mogą mieć mniejsze ryzyko rozwoju cukrzycy ciążowej – wynika z nowego badania na Uniwersytecie Tennessee w Knoxville. Analiza wykazała, że ​​mniejsze ryzyko było związane z co najmniej 38 minutami ćwiczeń o umiarkowanej intensywności każdego dnia – nieco więcej niż obecne zalecenia, co najmniej 30 minut dziennie przez pięć dni w tygodniu. Cukrzyca ciążowa to cukrzyca rozpoznana po raz pierwszy w czasie ciąży. Może powodować poważne problemy zdrowotne, w tym powikłania podczas ciąży i porodu, a także zwiększone ryzyko cukrzycy w przyszłości zarówno u matki, jak i u dziecka.

Co mogłeś przegapić w poprzednim tygodniu?

Po pierwsze to oczywiście kolejny odcinek podcastu – numer 4. Badania laboratoryjne, testy na covid oraz wiele więcej ciekawych informacji.

Dodatkowo na blogu pojawił się nowy przepis na pesto z rukoli. Sprawdź tutaj. W przyszły piątek kolejny przepis.

Cytat Newspresso

“Lepiej częściowo mieć, rację niż całkowicie się mylić”

Warren Buffett

3/4 wszystkich pacjentów chce schudnąć, niestety nie każdy osiąga sukces. Czemu? Może dlatego, że Każdy pragnie zmiany, jednak nikt nie chce się zmieniać – znane? Jednak wracając do odchudzania, a właściwie błędów z nim związanych.

Brak śledzenia i mierzenia postępów

Jest to jeden z najbardziej podstawowych kroków, aby wysiłki związane z utratą tkanki tłuszczowej odniosły prawdziwy sukces. Monitorowanie postępów dzień po dniu i tydzień po tygodniu pomoże ci osiągnąć cel o wiele skuteczniej niż tylko bezcelowe treningi i diety, mając nadzieję, że uzyskasz idealną sylwetkę. Podobnie jest z progresem na siłowni, skoro cały czas robisz to samo i nie masz żadnej skali do mierzenia postępów to raczej się nie rozwijasz ani nie polepszasz.

Utrata tkanki tłuszczowej to proces stopniowy, dlatego tak ważne jest monitorowanie reakcji organizmu na zmiany w treningu i diecie, aby mieć pewność, że podążasz we właściwym kierunku, stale i konsekwentnie. Jednym z najłatwiejszych sposobów śledzenia postępów jest po prostu użycie wagi lub centymetra krawieckiego. Cotygodniowe zdjęcia robione w tych samych warunkach dadzą również bardziej widoczny obraz zmian składu ciała, które wprowadzasz z tygodnia na tydzień. 

Krótkoterminowe nastawienie

Zbyt wiele osób przechodzi na dietę z myślą o konkretnym terminie, takim jak urodziny lub wakacje, zamiast włączać dietę do ogólnego stylu życia. Wiecie co mnie cieszy najbardziej po świętach, jak w gabinecie zjawiają się pacjenci i ich wyniki poprawiają się albo są w tym samym miejscu co miesiąc temu. Świąteczne odstępstwa na wiele moich osób, nie miały negatywnego wpływu. Wręcz przeciwnie w niektórych przypadkach odnotowaliśmy nawet – 2 kg po świątecznym odpuście. Efekt „jo-jo” wynika z faktu, że wiele osób przyjmuje krótkoterminowe, ekstremalne podejścia zamiast łatwiejszych do opanowania, długoterminowych strategii. Szybko to się goni do sklepu, jeśli za 5 min zamykają, a nie się odchudza.

Brak przygotowania

Dla niektórych trudna rzeczywistość trzymania się dowolnego planu żywieniowego polega na tym, że odpowiedni stopień przygotowania jest niezbędny, aby odnieść sukces – tak to przykre, trzeba zrobić COŚ aby zrzucić trochę kilogramów. Kiedy już zaczniesz przygotowywać jedzenie, jest tak wiele korzyści, które pomogą Ci osiągnąć cele w zakresie utraty tłuszczu. Na najbardziej podstawowym poziomie przygotowywanie potraw oszczędza czas i pieniądze. Możesz przygotować kilka posiłków dużo wcześniej w ciągu zaledwie godziny lub dwóch, oszczędzając na dłuższą metę mnóstwo czasu gotowania każdego dnia. Przygotowanie posiłków oznacza również, że masz znacznie ściślejszą kontrolę nad jakością i ilością składników wchodzących w skład twoich posiłków i jedzenia, które jesz – ale co Ja, Ci będę mówił… przecież się nie da.

Dobrego tygodnia !