NEWSPRESSO #32 15/2/2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Poniedziałek – czas na kolejne Newspresso.

Jak już wspominałem przy tłustym czwartku, podobnie dziś – walentynki warto mieć nie tylko raz w roku. 

Przytulanie bo dziś o nim – ma wiele ukrytych korzyści. Uściski mogą stać się Twoją supermocą. Jest wiele powodów, dla których warto się przytulać – i dać się przytulić. Badania potwierdzają wiele ważnych powodów. Sprawdźcie.

Wszyscy wiemy, że przytulanie może być pocieszające w trudnych chwilach, ale dlaczego nie zacząć robić z tego regularnej części dnia?

Przytulanie może zmniejszyć stres w ciągu dnia.

Niektórzy badacze uważają, że przytulanie i inny dotyk międzyludzki może wzmocnić hormon zwany oksytocyną, a także wpłynąć na nasz endogenny układ opioidowy. W zasadzie sprowadza się to do tego, że poprzez przytulanie, nasz mózg może wytwarzać kojące chemikalia, które pomagają nam czuć się bezpieczniej i mniej się stresować przez cały dzień. Więc kiedy pojawia się coś stresującego, nie mamy na to tak agresywnej reakcji.

Przytulanie może wzmocnić nasz układ odpornościowy.

Ta korzyść idzie w parze z tą powyżej. Może zauważyłeś, jak dużo łatwiej jest zachorować, gdy jesteś zestresowany. Dzieje się tak, ponieważ nasz układ odpornościowy zaczyna działać na najwyższych obrotach, gdy jesteśmy zestresowani, i może w rzeczywistości spowodować odwrotny skutek, czyniąc nas bardziej podatnymi na choroby. Jedno z badań wykazało, że ludzie, którzy byli przytulani i czuli się wspierani społecznie, doświadczali mniej poważnych objawów choroby.

Przytulanie może nawet obniżyć tętno i ciśnienie krwi.

University of North Carolina przeprowadził badanie z udziałem 59 kobiet i znalazł interesujące wyniki. Po krótkiej serii pytań i ogólnych rozmowach na temat swojego partnera, niektóre kobiety kończyły każdą sesję 20-sekundowym uściskiem. Kobiety, które zostały przytulone przez swoich partnerów, miały niższe ciśnienie krwi i tętno podczas stresujących sekcji testów. Naukowcy uważają, że oksytocyna (o której wspominałem wcześniej) może być przyczyną lepszej odpowiedzi na stresujące sytuacje. 

Przytulanie poprawia komunikację i pogłębia relacje

Poznając korzyści płynące z przytulania nie możemy zapominać, że ta akcja jest również alternatywną formą komunikacji. Jako ludzie, niezależnie od tego, czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie, w ogromnym stopniu polegamy na języku ciała i komunikacji niewerbalnej . Niektóre badania wykazały, że nieznajomi potrafili precyzyjnie przekazywać emocje, od strachu po wdzięczność, używając tylko różnych rodzajów dotyku. Wyobraź sobie wszystkie pozytywne emocje, które można wyrazić uściskiem! Dynamiczna wymiana, którą manifestujesz, gdy przytulasz innych, pokazuje Twoje zaangażowanie w związek, który dzielisz.

Podsumowując główną z zalet przytulania jest to, że zwiększa produkcję oksytocyny, jednego z hormonów szczęścia, który jest odpowiedzialny za wywoływanie tego ciepłego i przyjemnego uczucia. Poziom oksytocyny w naszym ciele wzrasta, gdy dotykamy kogoś lub jesteśmy z kimś fizycznie blisko, co jak wykazano, skłania nas do tworzenia więzi i zwiększa zaufanie. Wciąż trwają badania nad potężnym wpływem oksytocyny na nasze ciało, umysł i emocje. 

Czemu więc nie cieszyć się tym przypływem oksytocyny, który pojawia się po przytuleniu?

Przytulanie i kontakt z człowiekiem mają kluczowe znaczenie dla niemowląt, dzieci i dorosłych. Istnieją również skojarzenia związane z poczuciem własnej wartości i wrażeniami dotykowymi, które powstają, gdy jesteśmy dziećmi, mają  one trwały wpływ na nasz układ nerwowy w późniejszym życiu. 

Przytulajcie się !

Cytat tygodnia

„Istnieje tylko jedna zasada: polujesz albo jesteś upolowanym”

Frank Underwood – House of Cards

Badania Newspresso

Badania wskazują, że zanieczyszczenie powietrza wiąże się z gorszą jakością plemników

O negatywnych aspektach zanieczyszczenia powietrza pisałem już w innych cyklach newspresso – możecie sprawdzić. Jeśli takie niskie temperatury utrzymywałby się przez całą zimę to na prawdę byśmy się wykończyli albo mieli mocne powikłania zdrowotne od powietrza, którym oddychamy. Kiedy oddychamy w obszarze o wysokim poziomie zanieczyszczenia powietrza, drobne cząstki zawierające toksyczne chemikalia, takie jak metale ciężkie, przedostają się do naszych płuc, umożliwiając im przedostanie się do krwiobiegu. Aby zbadać tę możliwość, dr Lao i jego zespół pobrali dane dotyczące jakości nasienia od 6500 mężczyzn w wieku od 15 do 49 lat na Tajwanie i porównali je z poziomami drobnych cząstek stałych pod ich adresami domowymi.

Odkryli silny związek między wysokim poziomem zanieczyszczenia powietrza a nieprawidłowym kształtem nasienia.

Czy objętość mięśni wpływa na szybkość biegu?

Siedmiu mężczyzn sprinterów i 9 aktywnych wykonało maksymalny wysiłek na 40 m sprintach. W celu oceny objętości mięśnia uda, uzyskano serię przekrojowych obrazów uda każdego pacjenta za pomocą rezonansu magnetycznego dla każdego mięśnia czworogłowego i ścięgna podkolanowego oraz grupy mięśni przywodziciela.Sprinterzy byli szybsi na 10 m (7%) i 40 m (11%), przy istotnie wyżej prędkości maksymalnej (20%) i mocy maksymalnej (28%). Sprinterzy mieli większe mięśnie czworogłowe (14%), przywodziciele (23%) i ścięgna podkolanowe (32%) niż osoby aktywne. 

choroby

Koenzym Q10 – dla zdrowia serca

Koenzym Q10 (CoQ10) jest niezbędnym kofaktorem do produkcji energii, a także silnym przeciwutleniaczem. Niski poziom CoQ10 mięśnia sercowego ma związek z ciężkością niewydolności serca. Pacjenci z umiarkowaną do ciężkiej niewydolnością serca zostali losowo przydzieleni w 2-letnim badaniu prospektywnym do grupy CoQ 10100 mg 3 razy dziennie lub placebo jako dodatek do standardowej terapii. Suplementacja CoQ10 spowodowała mniejszą liczbę zgonów związanych z krążeniem oraz zgonów z innej przyczyny.

Dieta śródziemnomorska utrzymuje funkcje poznawcze u starszych osób

Badania wykazały, że ścisłe przestrzeganie diety śródziemnomorskiej wiązało się z wyższymi wynikami w szeregu testów pamięci i myślenia u dorosłych pod koniec lat 70.Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu przetestowali umiejętności myślenia ponad 500 osób w wieku 79 lat i bez demencji. Uczestnicy wypełnili testy rozwiązywania problemów, szybkości myślenia, zapamiętywania i znajomości słów, a także kwestionariusz dotyczący ich nawyków żywieniowych w minionym roku. Odkrycia pokazują, że na ogół osoby, które najbardziej przestrzegały diety śródziemnomorskiej, miały najwyższe wyniki w zakresie funkcji poznawczych. Przy okazji możecie przeczytać post – Jak jest najlepsza dieta.

Sen niezbędny dla zdrowia psychicznego

Naukowcy potwierdzają, że sen jest nierozerwalnie związany ze zdrowiem psychicznym, ale lekarze często go pomijają jako czynnik przyczyniający się do pogorszenia stanu psychicznego. Wystarczająca ilość snu jest ważna dla nas wszystkich – wspomaga nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, wzmacnia naszą odporność i zapewnia, że ​​możemy dobrze funkcjonować na co dzień.

Dla nastolatków sen jest szczególnie ważny, ponieważ są w wieku, w którym przechodzą przez cały szereg zmian fizycznych, społecznych i rozwojowych, z których wszystkie zależą od wystarczającej ilości snu. Jeśli sen spada do mniej niż sześciu godzin na dobę, badania pokazują, że nastolatki są dwukrotnie bardziej skłonne do podejmowania ryzykownych zachowań, takich jak niebezpieczna jazda samochodem, używanie marihuany, alkoholu lub tytoniu, ryzykowne zachowania seksualne i inne agresywne lub szkodliwe czynności – stwierdziła osoba biorąca udział przy projekcie.

Aplikacja do medytacji, poprawia jakość snu

Chociaż niektóre badania sugerują, że medytacja może poprawić jakość snu, dowody są mieszane. Interwencje uważności zazwyczaj obejmują jedną lub więcej osobistych zajęć lub sesji, ale co z medytacją prowadzoną na aplikacji?

W tym badaniu oceniano wpływ aplikacji do medytacji na wyniki snu u osób z zaburzeniami snu. 263 uczestników zostało przydzielonych albo do grupy medytacyjnej, która korzystała z aplikacji Calm, aby medytować ≥10 minut dziennie przez osiem tygodni. Grupa medytacyjna miała większe zmniejszenie zmęczenia, senności w ciągu dnia i pobudzenia przed snem. Doświadczyli również większej poprawy jakości snu, zasnęli szybciej i spali dłużej.

Znak naszych czasów, to co na prawdę prawdziwe trafia do obiorców.

Newspresso

Co polecam?

Ubiegły tydzień obfitował w kilka dobrych rzeczy, mianowicie dwa nagrania live na instagramie, przepis oraz artykuł dotyczący pielęgnacji i problemów z włosami.

Live z Wandą – skóra, włosy paznokcie – jak klikniecie na tekst – przekieruje was do liva.

Live z Mileną – drugi trening jogi.

No i oczywiście przepis na obłędnie wyglądające babeczki – w sam raz po tłustym czwartku. ( Upsss )

Myślę, że mogę już zapowiedzieć nadchodzący tydzień w którym pojawi się wpis dotyczący podobieństw między Elizabeth Harmon ( Gambit Królowej – jeśli nie oglądałeś nie czytaj), najwybitniejszych koszykarzy (Kobe, Jordan), oraz najbogatszego człowieka świata (Musk). Wpis we wtorek !

Polecam jeszcze krótki 7 minutowy film o tym czy grozi nam susza, oraz jak zmienia się klimat.

Niektórzy twierdzą, że zdjęcia przed i po robią więcej szkody niż pożytku.

Chociaż publicznie publikowane zdjęcia przed i po dobrze sprawdzają się w marketingu produktów i usług, niektórzy twierdzą, że ich nacisk na szczupłość wskazuje na większy problem, z którym borykamy się jako społeczeństwo. Tak oczywiście, Ja też czasami to robię. Jednak, nie obiecuję cudów i jest to tylko wycinek moich pacjentów – traktuję to jako motywację ich samych, niż kogoś innego.

Jednak nie do końca o tym.

Z biegiem czasu nasze mózgi zostały uwarunkowane – poprzez kontakt z telewizją, filmami, magazynami, mediami społecznościowymi i nie tylko – kojarzenia “internetowych sylwetek” ze słowami „sprawny” i „zdrowy”.

Naturalne jest spojrzenie na zdjęcie stockowe lub zestaw zdjęć przed i po i porównanie się z nimi. Zwłaszcza jeśli zauważysz pewne podobieństwa między sobą a „przed” lub „po”. Zjawisko to znane jest jako porównanie społeczne – zwracamy się do innych, aby uzyskać informacje o tym, jak zdefiniować siebie. Zdarza się, że ktoś naogląda się, cudownych sylwetek i też tak chce – bardzo często kosztuje, to ogrom, pracy, wysiłku, wyrzeczeń i jeszcze wielu innych rzeczy.

W obliczu tych zdjęć transformacji łatwo jest zobaczyć, jak możemy ich użyć do zmierzenia naszej własnej wartości. 

Na pozór dobrze wyglądająca na zdjęciach sylwetka, nie koniecznie musi być oznaką świetnego zdrowia. Moim zdaniem sylwetka, powinna być odbiciem naszego stylu życia, nic więcej. To jak wygląda nasze ciało to wypadkowa tego co robimy, jeśli chcesz aby było lepiej, zmień to co aktualnie robisz.

Taktyki, takie jak dostosowywanie pozycji ciała, oświetlenie, ubranie, a nawet zrobienie zdjęcia „po” jako pierwsze, są powszechnie stosowane w celu uzyskania dramatycznych przemian, które czasami następowały w odstępie zaledwie kilku sekund.