NEWSPRESSO #38 29/3/2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Róbcie kawę i zapraszam do nowego NEWSPRESSO!

Czasy w których, aktualnie żyjemy dają niezwykłą łatwość wyrażania swojej opinii lub narzucania jej innym ludziom. Dziś jak nigdy wcześniej, możemy jak wirusa przesyłać informacje, które nie mają żadnego potwierdzenia (baaa.. często nawet tego nie sprawdzamy). Mamy społeczeństwo oparte na nagłówkach z onetu lub facebooka. Szerząca się jak wirus epidemia dezinformacji, głupich teorii, znajduje swoje odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia. O ile wymyślony romans celebrytów, nie szkodzi zdrowiu lub życiu ogromnej masy społeczeństwa, tak inne działania już mogą.

Dezinformacja jest zwykle dostosowywana do różnych narracji i szybko rozprzestrzenia się w sieciach społecznościowych. Fałszywe przekonania, raz przyjęte, rzadko są korygowane. W czasie kryzysu związanego z COVID-19 osoby zaprzeczające pandemii i osoby sprzeciwiające się noszeniu masek na twarz lub kwarantannie były już istotnym aspektem rozwoju pandemii. Wraz ze szczepionką tworzone są różne narracje antyszczepionkowe, które prawdopodobnie są przyjmowane przez duże grupy ludności, co ma krytyczne konsekwencje.

Użycie nieinwazyjnego przedmiotu, takiego jak maseczka, było wysoce polaryzujące i odrzucane przez niektóre grupy, a protesty i demonstracje na całym świecie przeciwko reakcjom na pandemię są częste. Protestujący przeciwko blokadom i teoretycy spiskowi już demonstrowali przeciwko możliwości obowiązkowej szczepionki, jak to ma miejsce w przypadku pandemicznych sceptyków i tak zwanych „antyszczepionkowców” w Londynie (niektórzy teoretycy spiskowi spalili wieże 5G w Wielkiej Brytanii).

Ankieta przeprowadzona w 27 krajach wskazuje, że 1 na 4 osoby nie otrzymałaby szczepionki COVID-19 ze względu na obawy dotyczące skutków ubocznych i wątpliwości co do jej skuteczności, a inne badanie sugeruje, że około połowa populacji wolałaby raczej pozwolić innym otrzymać szczepionkę pierwszy, co może wskazywać zarówno na obawy, jak i solidarność z innymi. Ponadto niektórzy ludzie bardziej obawiają się obowiązkowej szczepionki na COVID-19 niż samego wirusa.

Poglądy antyszczepionkowe oferują szeroki wachlarz narracji, takich jak obawy dotyczące bezpieczeństwa, teorie spiskowe i stosowanie medycyny alternatywnej.

Ludzie mają tendencję do częstszych interakcji z innymi o podobnych poglądach, więc częściej są narażeni na informacje, które są zgodne z ich wartościami. Użytkownicy mają tendencję do gromadzenia się w społecznościach wspólnego zainteresowania, co powoduje wzmocnienie i sprzyja stronniczości potwierdzenia plotek, nieufności czy paranoi.

Co więcej, wielokrotne eksponowanie podobnych treści zwiększa szanse na to, by w to uwierzyć, nawet jeśli ich wiarygodność jest niska.

Masowe dezinformacje stają się jednym z głównych zagrożeń dla naszego społeczeństwa i szybko stały się centralne w kontekście COVID-19

Pochodzenie i motywacja fałszywych narracji są często niejasne, ale zwykle wywołują one w czytelnikach pewną panikę i zachęcają do działania, na przykład dzielenia się „wiadomościami” z rodziną i przyjaciółmi. Postrzegany altruizm i solidarność z innymi, jest jednym z głównych powodów, przez którą ludzie podzielają niezweryfikowaną i często fałszywą informację. Kwestie bezpieczeństwa szczepionek cieszą się większym zainteresowaniem opinii publicznej niż ich skutecznością. 

“Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą”

Joseph Goebbels

Poglądy antyszczepionkowe i ogólnie fałszywe wiadomości związane z wirusem to druga pandemia do pokonania. 

Na podstawie raportu opublikowanego w czasopiśmie Nature: Vaccination strategies against COVID-19 and the diffusion of anti-vaccination views.

Badania Newspresso

Ashwagandha high performance

Suplementacja Ashwagandha była bardziej skuteczna niż placebo pod względem poprawy zmiennych związanych z siłą, mocą, wydolnością sercowo-oddechową oraz zmęczeniem, regeneracją u zdrowych mężczyzn i kobiet w opublikowanym niedawno opracowaniu. Więcej o ashwagandzie możecie przeczytać z wpisu na blogu.

Nie musisz czuć, żeby wiedzieć, że działa

W badaniu opublikowanym w tym miesiącu w Scientific Reports, naukowcy z University of Tsukuba ujawnili, że energiczne ćwiczenia były w stanie modulować różne parametry snu związane z poprawą snu, bez wpływu na subiektywne raporty dotyczące jakości snu. Wiadomo, że ćwiczenia poprawiają ogólną jakość snu, skracając czas zasypiania i zwiększając moc fal mózgowych podczas snu wolnofalowego (SWS), znanego również jako sen głęboki. Okazało się, że ćwiczenia poprawiły jakość snu mierzoną obiektywnymi technikami, podczas gdy uczestnicy nie zgłaszali żadnych zmian w jakości ich snu.

newspresso

Kondycja psychiczna dzieci w trakcie epidemii

Nie chcę być złym prorokiem, jednak moim zdaniem pandemia mocno negatywnie zaprocentuje na kondycję psychiczną wielu osób. Nastroje dzieci w pierwszych miesiącach pandemii były dość pozytywne bo nie trzeba było chodzić do szkoły, jednak z biegiem czasu nastroje zdecydowanie się zmieniają. Dzieci zaczynają odczuwać trudy izolacji i nie tylko. Większość z nich skarżyła się jednak na to, że nie mogą spotykać koleżanek i kolegów (63,2 proc.) i muszą siedzieć w domu (51,4 proc.).

Największym problemem, z którym borykają się obecnie dzieci jest depresja. Na nią wskazało 40 proc. ankietowanych nauczycieli, którzy brali udział w badaniu zrealizowanym przez Fundację Edukacja dla Demokracji w ramach projektu “Rozmawiaj z klasą” czy Fundacji Szkoła z Klasą.

Dodatkowo dzieci sygnalizują , że brakuje im często zainteresowania rodziców, nie czują akceptacji rówieśniczej, odczuwają osamotnienie, tęsknią za kolegami i codzienną rutyną. Dodatkowo narzekają, że mają za mało ruchu, co dodatkowo obniża nastrój.

Co ciekawe, w minionym tygodniu w rozmowie z osobą, która pracuje na codzień z dziećmi w szkole jako pedagog, usłyszałem, że tylko w poprzednim roku 11 dzieci szkoły podstawowej zgłosiło myśli samobójcze.

Stres może nasilać alergię

Stres psychologiczny nasila stany zapalne zależne od komórek tucznych (MC), w tym alergię nosa, ale mechanizmy leżące u jego podstaw nie są dokładnie poznane. Hormon uwalniający kortykotropinę (CRH) działa przede wszystkim jako silny czynnik pobudzający wydzielanie MC, nie tylko w ludzkiej skórze, ale także w błonie śluzowej górnych dróg oddechowych. Badanie póki co tylko in vivo, jednak z dużym prawdopodobieństwem, można myśleć, że wpływ stresu na alergię będzie znaczący.

Ultra przetworzona żywność zwiększa ryzyko chorób serca

Każda dzienna porcja ultra przetworzonej żywności wiązała się z 7% wzrostem ryzyka choroby sercowo-naczyniowej, 9% wzrostem ryzyka ciężkiej choroby wieńcowej, 5% wzrost ogólny chorób sercowo naczyniowych i 9% zwiększeniem ryzyka śmiertelności z powodu chorób układu krążenia. Żywność ultra przetworzona stanowi 58% całkowitej energii w przeciętnej diecie Stanów Zjednoczonych, do takiego poziomu myślę, że jeszcze trochę nam brakuje, jednak jesteśmy na dobrej drodze do tego. Spożycie ultra przetworzonej żywności stanowi ponad połowę dziennej liczby kalorii w przeciętnej diecie Amerykanów i jest coraz częściej konsumowane na całym świecie. Zła dieta jest głównym modyfikowalnym czynnikiem ryzyka chorób serca.

Kłótnie lepiej kończyć jeszcze tego samego dnia

Każdy doświadcza stresu w życiu codziennym. Nie powstrzymasz stresujących rzeczy, jednak masz wpływ na reakcje. Kłótnia często bywa stresorem, ale to w jaki sposób możesz ją rozwiązać, doprowadzić do końca z pewnością przyniesie korzyści w zakresie twojego samopoczucia. Niedawne badanie Uniwersytetu Stanowego w Oregonie wykazało, że kiedy ludzie czują, że rozwiązali kłótnię, reakcja emocjonalna związana z tym sporem jest znacznie zmniejszona, a w niektórych sytuacjach prawie całkowicie wymazana. Chyba każdy z nas zna to uczucie kiedy jakaś nierozwiązana sprawa ciąży nam na głowie…

Cytat Newspresso

“Wahanie jest złodziejem czasu. Trzeba wszystko umieć chwytać za kołnierz!”

Karol Dickens

Co mogłeś przegapić?

W minionym tygodniu ukazał się nowy odcinek podcastu, w którym dużo mówimy o stresie i emocjach oraz ich wpływie na zdrowie.

W piątek pojawił się kolejny przepis tym razem propozycja śniadaniowa – Omlet z kozim serem.

Moja jogowa przygoda, trwa w najlepsze.

Brak snu sabotuje Twój progres

Ilość snu człowieka przyczynia się do utrzymania beztłuszczowej masy ciała w okresach zmniejszonego spożycia energii. Brak wystarczającej ilości snu może osłabiać skuteczność typowych interwencji dietetycznych mających na celu zmniejszenie masy ciała. Kiedy śpimy, nasze ciała uwalniają kilka różnych hormonów anabolicznych, które pomagają w naprawie tkanki mięśniowej i pomagają w kierowaniu siecią chemiczną wymaganą do budowy mięśni. Jeśli przegapimy sen, nie uzyskamy optymalnego uwalniania hormonów. Wiemy, że nasze mięśnie dostosowują się do treningu (rosną) w okresie rekonwalescencji. Okres regeneracji to po prostu czas między treningami, dlatego tak ważne jest, aby dobrze się odżywiać, prawidłowe odżywianie jest niezbędne, aby ułatwić powrót do zdrowia i zoptymalizować przyrosty. 

Jednak co należy robić codziennie przez 8 godzin? Spać!

Jeśli zaniedbujesz ten aspekt życia nie dziw się, że nie wszystko pójdzie po Twojej myśli w temacie budowania masy mięśniowej bądź redukcji tkanki tłuszczowej.

post