NEWSPRESSO #39 5/4/2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Tak się składa, że mamy świąteczny poniedziałek. Każdy czas jest oczywiście dobry na Newspresso.

Czy to głód czy jednak mi się nudzi?

W dzisiejszych czasach niewielka liczba osób odczuwa prawdziwy głód. Często przyjmowanie pokarmu nie jest związane z głodem a z wieloma innymi wyzwalaczami, o których dziś kilka słów.Jeśli chodzi o samo zjawisko głodu to rozróżniamy głód fizyczny i psychiczny.

Głód fizyczny to ten prawdziwy, w którym organizm potrzebuje pożywienia, do przeżycia.

Głód psychiczny opiera się bardziej na naszych pragnieniach lub zewnętrznych sygnałach. To ten kiedy nie jesteśmy głodni, ale co 15 minut sprawdzamy czy stan lodówki się nie zmienił. To ten kiedy zjemy dobry obiad po sam korek, ale deser jeszcze wciśniemy.

Mamy również nowe pojęcie znane jako głód hedoniczny. Wydaje się, że coraz większa część spożycia żywności przez ludzi wynika z przyjemności, a nie tylko z zapotrzebowania na kalorie.

Widzicie różnice?

Jakie są więc psychiczne wyzwalacze naszego jedzeniowego potwora:

Nuda może być jedną z przyczyn głodu psychicznego.

Jako dzieciak pamiętam jak chodziłem znudzony po domu i mówiłem, że coś bym zjadł. Wymyślanie i szukanie sobie czegoś do zjedzenia różnie się kończyło. Myślę, że niektórzy doświadczają tego nadal.

Stres może być kolejnym wyzwalaczem.

Często na etapie samego stresującego wydarzenia nie możemy nic przełknąć, jednak kiedy wracamy do domu, kiedy kurz już opadnie często instynktowie rzucamy się na jedzenie. Wiele osób również ucieka w jedzenie jako rozładowanie stresującej sytuacji. Tutaj dodatkowym czynnikiem będzie wpływ hormonów wydzielanych w trakcie trwania stresu. Niekontrolowany stres zmienia wzorce żywieniowe oraz znaczenie i spożycie wyjątkowo smacznych potraw.

Kolejny psychiczny wyzwalacz najlepiej zobrazuje pewna sytuacja. Wyobraź sobie, że będąc dzieckiem ktoś obok Ciebie zjada pysznego gofra, paraduje z wielkim lizakiem, lub po prostu coś je. Kiedy ludzie wokół ciebie jedzą lub piją, możesz być bardziej skłonny to zrobić – nawet jeśli nie jesteś głodny.

Reklamy

Mogą wpływać na motywację konsumentów do przyjmowania żywności w różny sposób, w zależności od tego, jaki stan konsumpcji pokazują, przedstawiając model zbliżony do zaangażowania w spożycie żywności, który najprawdopodobniej wywoła chęć do konsumpcji i faktyczne zaangażowanie w przyjmowaniu pokarmu. Wyniki badania sugerują, że nawet subtelne różnice, takie jak trzymanie jedzenia w porównaniu z wkładaniem go do ust, mogą wpływać na chęć spożywania przez konsumentów. Czekoladowy batonik tak ładnie i niewinnie wygląda na reklamie.

Sen

O słabym śnie i jego wpływie na nad konsumpcję pisałem już wiele razy. Nie śpisz odpowiednio dużo, bardzo możliwe, że za sprawą hormonów będziesz spożywał więcej kalorii.

Smakowitość pokarmu

Niektóre wysoko przetworzone produkty, takie jak chipsy, słodycze i fast foody, są uważane za wyjątkowo smaczne. Zawsze znajdziemy miejsce na tego typu żywność, często nawet sama zmiana smaku ze słonego na słodki, pozwoli zmieścić jeszcze sporą ilość jedzenia.

Jeśli masz problem z rozróżnieniem głodu fizycznego i psychicznego, możesz odpowiedzieć sobie na kilka pytań: czy czujesz się smutny lub zestresowany, kiedy jadłem ostatni posiłek, czy mi się nudzi, czy wieloryb z brzuchu zaczyna wydawać głośne dźwięki?

Możesz też spróbować wypić szklankę wody i upewnić się, że to głód a nie pragnienie.

Jeśli chcesz jeść, ale nie czujesz głodu, odczekaj 30 minut i zobacz, czy chęć mija. Postaraj się w tym czasie czymś zająć. Jeśli jesteś naprawdę głodny, po tej przerwie może pojawić się fizyczny głód.

Badania Newspresso

Ostrożnie ze stresem

Według nowych badań opublikowanych w Journal of Neuroscience, to, jak ciało migdałowate reaguje na oglądanie negatywnych obrazów, może wpływać na nasz codzienny nastrój. Ciało migdałowate ocenia środowisko, aby znaleźć potencjalne zagrożenia. Jeśli pojawi się zagrożenie, ciało migdałowate może pozostać aktywne i reagować na nowe bodźce, aby pozostać w gotowości na zagrożenie. Jest to pomocne, gdy jesteś w niebezpiecznej sytuacji, ale mniej, gdy rozlanie kawy rano utrzymuje cię na krawędzi przez resztę dnia. Aktywność ciała migdałowatego wpływa na codzienne samopoczucie danej osoby, co może wpływać na ogólne samopoczucie psychiczne.

newspresso
newspresso

Nadmiar cukru powoduje problemy z pamięcią

Nadmierne spożycie cukru i innych niezdrowych czynników żywieniowych we wczesnych okresach rozwojowych życia powoduje zmiany w mikrobiomie jelitowym oraz zaburzenia neurokognitywne. Przewlekłe spożycie cukru we wczesnym okresie życia upośledzało funkcję pamięci zależną od hipokampu u dorosłych bez wpływu na masę ciała lub zachowania lękowe. Analizy transkryptomu hipokampu ujawniły, że spożycie cukru we wczesnym okresie życia zmieniło ekspresję genów w szlakach sygnalizacji wewnątrzkomórkowej kinazy i neuroprzekaźników synaptycznych. Badanie przeprowadzone na gryzoniach, więc uważaj na swojego szczurka jeśli masz i czekaj na badania na ludziach.

Masz przewlekły stan zapalny, uważaj na serce

Ataki serca u młodych dorosłych są dwa razy bardziej śmiertelne u osób ze stanami zapalnymi, takimi jak łuszczyca, toczeń lub reumatoidalne zapalenie stawów. Takie są wyniki nowego badania opublikowanego w European Journal of Preventive Cardiology. Co najmniej 2% ludzi na całym świecie cierpi na ogólnoustrojowe choroby zapalne, które często atakują układy wielonarządowe. Spośród 2097 pacjentów z zawałem serca w wieku do 50 lat 53 (2,5%) miało chorobę zapalną. Najczęściej występowała łuszczyca (64%), następnie toczeń (23%), reumatoidalne zapalenie stawów (9%) i inne stany (4%). Warto zaznaczyć, że otyłość również będzie przyczyniać się do ogólnoustrojowego stanu zapalnego.

Według nowej analizy wydaje się, że na Ziemi nie ma już miejsca, w którym astronomowie mogliby oglądać gwiazdy bez zanieczyszczenia światłem ze śmieci kosmicznych i satelitów. W badaniu uwzględniono dziesiątki tysięcy obiektów na orbicie od 2020 roku. Nawet w najciemniejszych możliwych miejscach na Ziemi samo niebo ma naturalną poświatę w górnych warstwach atmosfery ze źródeł takich jak zjonizowane cząstki. Ale poza tym blaskiem tła, szacują, że obiekty już na orbicie mogą dodać około 10% więcej rozproszonego światła.

Przetworzone mięso, wiąże się z ryzykiem chorób układu krążenia

Globalne badanie prowadzone przez naukowców z Hamilton wykazało związek między jedzeniem przetworzonego mięsa a wyższym ryzykiem chorób układu krążenia. W tym samym badaniu nie znaleziono takiego samego związku z nieprzetworzonym czerwonym mięsem lub drobiem. Informacje pochodzą z diet i wyników zdrowotnych 134 297 osób z 21 krajów na pięciu kontynentach, których badacze śledzili pod kątem danych dotyczących spożycia mięsa i chorób układu krążenia. Obserwując uczestników przez prawie dziesięć lat, naukowcy odkryli, że spożywanie 150 gramów lub więcej przetworzonego mięsa tygodniowo wiązało się z 46% wyższym ryzykiem chorób układu krążenia i 51% wyższym ryzykiem zgonu niż osoby, które nie jadły nieprzetworzonego mięsa. mięso. Jednak naukowcy odkryli również, że umiarkowany poziom spożycia nieprzetworzonego mięsa miał neutralny wpływ na zdrowie.

Aktywność czy dieta?

Wytyczne dotyczące aktywności fizycznej zalecają dorosłym co najmniej 150 minut umiarkowanej lub 75 minut energicznej aktywności fizycznej tygodniowo, takiej jak spacer lub pływanie. Wytyczne dietetyczne, zawierają sugestie dotyczące zdrowych wzorców żywieniowych, celów żywieniowych i limitów żywieniowych. Naukowcy zauważyli, że nie jest jasne, czy przestrzeganie zarówno wytycznych dotyczących aktywności fizycznej jak i wytycznych dietetycznych nadaje najkorzystniejsze wyniki zdrowotne kardiometaboliczne w późniejszym okresie życia. 

naukowcy zaobserwowali, że spośród wszystkich uczestników 28% spełniło zalecenia dotyczące zarówno aktywności fizycznej, jak i zaleceń dietetycznych, podczas gdy 47% osiągnęło zalecenia tylko w jednym z wytycznych. Badacze zauważyli, że:

  • uczestnicy, którzy przestrzegali samych zaleceń dotyczących aktywności fizycznej, mieli o 51% mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu metabolicznego,
  • uczestnicy, którzy przestrzegali samych wytycznych żywieniowych, mieli o 33% niższe szanse,
  • uczestnicy, którzy postępowali zgodnie z obydwoma wytycznymi, mieli o 65% mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu metabolicznego.
poziom testosteronu

Cytat Newspresso

“Zrób to, zanim będziesz gotów, gdyż nigdy nie będziesz gotów, jeśli będziesz czekać.”

Les Brown

Co mogłeś przegapić?

Testosteron jest bardzo ważnym hormonem dla mężczyzn, warto zadbać o jego odpowiedni poziom. Sprawdź co możesz zrobić, aby o to zadbać.

Ile można schudnąć w 30 dni?

Większość ludzi uważa, że ​​mogą schudnąć znacznie szybciej niż to naprawdę możliwe (lub zalecane).

Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, ile suplementów, książek i programów odchudzania obiecuje cudowne zgubienie kilogramów dużej ilości kilogramów w zaledwie 30 dni. Jednak nie mówią, że podczas gdy niektórzy ludzie (z dużą nadwagą) mogą stracić nawet 8-12 kilogramów w 30 dni, większość nie może. 

W rzeczywistości, kiedy robisz wszystko dobrze, bezpiecznym, zdrowym i realistycznym celem jest utrata 0,5 do 1% masy ciała tygodniowo.

To przekłada się na utratę wagi około 0,5-1 kg tygodniowo.

Jeśli uciekasz się do bardziej „ekstremalnych” środków ( na przykład diety głodówkowej ), aby schudnąć znacznie szybciej, możesz napotkać różnego rodzaju problemy, w tym utratę masy mięśniowej, zmęczenie, przetrenowanie, rozdrażnienie, złe samopoczucie.

Im więcej tłuszczu musisz stracić, tym szybciej możesz go bezpiecznie i zdrowo stracić.

Osoby z dużą nadwagą (mężczyźni powyżej 25% tkanki tłuszczowej i kobiety powyżej 35%) często mogą stracić 1 lub 2 kg tygodniowo bez utraty masy mięśniowej, ale osoby szczupłe, które chcą uzyskać naprawdę szczupłą sylwetkę (mężczyźni około 10% i kobiety około 20 %) może stracić tylko pół do jednego kilograma tygodniowo, lub nawet mniej.

Wiele osób popełnia „małe” błędy żywieniowe, które ostatecznie prowadzą do zahamowania utraty wagi.

Na przykład:

Ktoś dodaje 2 łyżeczki cukru do swojej kawy (40 kalorii) i dodatkową łyżkę masła orzechowego do płatków owsianych (100 kalorii), zjada bardzo dużego banana zamiast tego średniego. Po prostu przypadkowo zjadają 200 kalorii więcej, niż myśleli, a po wielu takich błędach podczas lunchu i kolacji zlikwidowali cały dzienny deficyt kalorii.