NEWSPRESSO #6 17/08/2020

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaczynamy kolejny poniedziałek z NEWSPRESSO.

.

“Siedzę przy oknie i razem z całą cywilizowaną Europą popijam espresso..”

Janusz Głowacki – Bezsenność w czasie karnawału

.

W minionym tygodniu kilka wycieczek rowerowych przełożyło się na przesłuchanie audiobook’a z którego został zaczerpnięty powyższy cytat. Twórczość tego gentlemana zdecydowanie trafia w moje gusta. Autor jest cyniczny, pełen ironii, specyficznego poczucia humoru (mi pasuje), cechuje się również niezwykle barwnym podejściem do świata… generalnie polecam.

.

To tak, słowem wstępu…

.

I have a dream..

Chciałoby się powiedzieć, a ten sen w moim przypadku jest niezmiennie ten sam, mianowicie jak uświadomić ludziom żeby RUSZYLI DUPĘ.

Nie każdy musi chodzić na siłownię, czy biegać maratonów. Nie kupujcie drogiego sprzętu, żeby zacząć biegać. Zazwyczaj kończy się, to na posiadaniu nowych butów do biegania, które zajmują miejsce w szafie. Ale…

Kto by nie chciał być zdrowy, żyć długo i szczęśliwie – no kto ?

A no moi drodzy, to może być prostsze niż wam się wydaje. Ludzie w niebieskich strefach świata – miejscach na całym świecie o największej średniej długości życia. Nie biegają maratonów ani nie chodzą na siłownie a jednak żyją długo i to za sprawą nie tylko aktywności..

Żyją w środowiskach, które nieustannie zmuszają ich do poruszania się, nawet o tym nie myśląc. Ty też tak możesz, wystarczy że zaczniesz się nad tym chociaż chwilę zastanawiać. Bo co stoi na przeszkodzie, żeby do sklepu iść spacerem, albo wysiąść przystanek wcześniej i przejść się do pracy – zapewne nic. Badania wykazały, że chodzenie nawet przez dwie godziny tygodniowo może zmniejszyć ryzyko chorób i pomóc ci żyć dłużej.

Najważniejsze jest to, że nasze ciała zostały zaprojektowane do ruchu.

Więc….

.

Niezmiennie – Rusz Dupę

nie dla mnie, a dla swojego zdrowia.

.

.

Prosty sposób na wstawanie bez drzemki

.

Ustaw budzik dalej niż na wyciągnięcie ręki.

Kiedy budzik znajduje się po drugiej stronie sypialni i jest ustawiony na głośny, irytujący dźwięk, nie pozostaje Ci nic innego, jak się obudzić i wyłączyć. Po wyjściu z ciepłego łóżka łatwiej jest do niego nie wracać – (tak wiem, pragnienie powrotu jest silne). Dodatkowo, gdy telefon będzie daleko od Ciebie, ograniczysz korzystanie z niego przed snem – same korzyści.

Kiedy wstaniesz rano żeby wyłączysz budzik – bez kolejnych 10 drzemek, zaczynasz dzień od zwycięstwa !

.

newspresso
Łóżko 0 – 1 Ty

.

Cytat na dziś:

.

” To, co łatwe rób, jakby było trudne, to co trudne rób, jakby było łatwe “

Baltasar Gracian

.

” Łatwe wybory trudne życie, trudne wybory łatwe życie “

Jerzy Gregorek

.

Co ciekawego w nauce – czyli przegląd badań w tym tygodniu.

.

  1. Uśmiech może skłonić twój umysł do bycia bardziej pozytywnym, po prostu poruszając mięśniami twarzy. Komentarz jednego z autorów “„W naszych badaniach odkryliśmy, że kiedy intensywnie ćwiczysz uśmiechanie się, stymuluje to ciało migdałowate – emocjonalne centrum mózgu – które uwalnia neuroprzekaźniki, aby pobudzić emocjonalnie pozytywny stan.” – UŚMIECHAJCIE SIĘ!
  2. Czosnek pomaga złagodzić reumatoidalne zapalenie stawów – okazało się, że 1 g czosnku obniżył poziom białka C-reaktywnego (CRP), czynnik martwicy nowotworu alfa (TNFα), sztywności stawów, ból. Może być korzystną, alternatywą jako dodatek do innych korzystnych interwencji w tym schorzeniu.
  3. To badanie to dla mnie hit – ciekaw jestem tylko jak to w praktyce. Objawy GERD (choroba refluksowa przełyku) zmniejszyły się po wykonaniu przez uczestników ćwiczeń oddechowych. Techniki skupiały się na wzmocnieniu przepony. Hmm… może zamiast IPP nauczymy się oddychać – myślę, że tutaj może niedługo coś się uda zrobić.

.

.

Obalamy mity

.

Czy olej lniany lub siemię to dobre źródło kwasów omega 3 i czy można z niego korzystać zamiast ryb lub suplementów omega 3?

.

Chociaż w nasionach lnu znajdują się kwasy omega 3, organizm nie może ich w pełni wykorzystać.

Kwasy tłuszczowe Omega 3 w nasionach lnu (a także w białku konopi) występują w postaci kwasu alfa-linolenowego (ALA). ALA nie tylko nie wystarcza do samodzielnego uzupełnienia, ale musi zostać przekształcony przez organizm w postać nadającą się do użytku, a stosunek konwersji z postaci bezużytecznej do nadającej się do użycia jest raczej słaby, gdzieś w przedziale 5- 15%. O kwasach omega 3 oraz konwersji jaka musi zajść, aby z oleju lnianego uzyskać kwasy omega 3 – możecie przeczytać tutaj.

.

Co polecam w tym tygodniu

.

Po pierwsze bardzo fajnie napisany artykuł Pauliny Wilk z kwartalnika Przekrój. Tytuł artykułu to Skąpani w drzewach – jak możecie się domyślić lub nie, autorka prawi o pozytywnych korzyściach leśnych kąpieli (spacerów – nie taplania się w ściółce). Sprawdźcie – tutaj.

.

Jeśli jest tu osoba która nie oglądała filmu PIĘKNY UMYSŁ – to niezwłocznie powinna to zrobić.

Film biograficzny o życiu Johna Forbesa Nasha Jr. – amerykańskiego geniusza matematycznego, który przez całe życie zmagał się ze schizofrenią.

.

Moja szansa na powodzenie rośnie z każdą próbą.

.

Wielkie rzeczy osiąga się wielkim kosztem.

.

.

Jak przygotowuję kawę ?

.

Jakiś czas temu wrzucałem wietnamski zaparzacz phin z którego zdarza mi się korzystać, aktualnie dość rzadko. Najczęściej teraz wybieram FRENCH PRESS.

French press nazywany również zaparzaczem tłokowym, szklany bądź plastikowy dzbanek z tłokiem zakończony metalowym sitkiem. Kawa z tego urządzenia jest wyrazista, dla mnie w sam raz na poranny rzut.

Oczywiście nic nie pozostawiamy przypadkowi : 6/7 g kawy na 100 ml wody. Po upływie 4 minut od zalania ziaren wodą, przykrywamy naczynie pokrywką z tłokiem i delikatnie przeciskamy…

Voilà

.

.

.