Piękno bez filtra, odwrócone selfie i pozytywna samoocena

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

W dwóch ostatnich podcastach poruszyliśmy temat emocji i korzystania z mediów społecznościowych dzieci i dorosłych. Moi goście w odróżnieniu ode mnie mieli bardziej optymistyczne spojrzenie na ten temat. Jako, że w mediach niektóre tematy przechodzą bez echa postanowiłem, tutaj przedstawić wam pewną inicjatywę, o której pewnie mało kto słyszał. Wydaje mi się, że wiele pozytywnych treści zostaje nie zauważonych w internecie, dlatego też, krótki post… który możecie uważać za nie związany z dietetyką.

Z tego miejsca zachęcam rodziców, kobiety, nauczycieli i inne osoby, do zapoznania się z tematem a może zrobienia i czegoś więcej. Na przykład pogadanki w domu lub szkole.

Firma Dove, robi świetną robotę. O ile w instagramach co raz więcej, mówi się o akceptacji własnego ciała itp, to wydaje mi się, że nie można zapominać, że bycie otyłym nie jest nie fajne ze względu estetycznego, rozumiem, że komuś może się podobać, lecz względy zdrowotne powinny być priorytetem. To tyle mojego zdania w tym temacie.

Wracając do firmy Dove…. realizuje ona kilka bardzo fajnych projektów, których celem jest wspieranie dzieci i młodzieży w budowaniu pozytywnej samooceny oraz przekonania o własnej wartości – rozumianej jako pewność siebie i swoich umiejętności. W badaniach Światowej Organizacji Zdrowia przeprowadzonych w 42 krajach, polskie dziewczynki znalazły się na ostatnim miejscu pod względem poczucia własnej wartości.

Im więcej czasu młoda osoba spędza w mediach społecznościowych, tym poważniej zagraża jej obniżenie poczucia własnej wartości, spadek nastroju i utrata przekonania do własnego ciała? Otóż naukowcy dochodzą dziś do wniosku, że to sposoby korzystania z mediów społecznościowych, bardziej niż ilość czasu, jaki się w nich spędza, decydują o tym, czy ich wpływ na życie będzie pozytywny czy negatywny.

W mediach społecznościowych widujemy na ogół tylko wybrane momenty z życia innych ludzi — większość pokazuje tam jedynie „najlepszą” wersję siebie.

Garść statystyk, które prezentuje firma Dove:

  • Aż 81% dziewcząt w Polsce nie ma wysokiej samooceny.
  • 8 na 10 nie angażuje się społecznie (83%),
  • 8 na 10 cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie (78%),
  • 9 na 10 nie będzie asertywnych i nie będzie umiało obronić swoich decyzji (89%).
  • 7 na 10 dziewcząt uważa, że piękne kobiety mają więcej możliwości w życiu (65%),
  • 57% dziewcząt otrzymuje więcej komplementów / komentarzy na temat tego, jak wyglądają, niż na temat ich wysiłków, dokonań i zasług,
  • 47% dziewcząt uważa, że aby dobrze radzić sobie w życiu, muszą wyglądać w określony sposób,
  • 57% dziewcząt uważa, że w dzisiejszym społeczeństwie kluczowe jest spełnienie pewnych standardów urody,
  • 4 na 10 dziewcząt uważa, że media społecznościowe zwiększają presję, aby ludzie wyglądali w określony sposób,
  • 7 na 10 dziewcząt (75%) z niską samooceną cierpi na zaburzenia łaknienia i naraża swoje zdrowie, unikając wizyty u lekarza, w porównaniu do 3 na 10 (34%) dziewcząt z wysoką samooceną.
  • 7 na 10 dziewcząt (74%) z niską samooceną wyglądu czuje presję, by być piękną, w porównaniu do 5 na 10 (48%) dziewcząt z wysoką samooceną.
  • Młodsze dziewczęta, w wieku 10-13 lat, odczuwają w życiu tym więcej stresu, im niższa jest ich samoocena wyglądu. 8 na 10 (77%) dziewcząt z niską samooceną ciała odczuwa presję, w porównaniu do 5 na 10 (48%) dziewcząt z wysoką samooceną.

Dziewczęta z niską samooceną wyglądu nie podejmują życiowych wyzwań, przez co mogą nigdy nie wykorzystać w pełni swojego potencjału. Ma to niekorzystny wpływ nie tylko na indywidualne dziewczęta, ale także całe społeczeństwo, w którym zabraknie przyszłych kobiecych liderek.

Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny” – pierwsza polska edycja globalnego projektu – tutaj znajdziecie link do całego raportu.

Alee… to nie wszystko…

Dzisiejsze nastolatki są bombardowane przez ok: 5000 reklam dziennie

Badania przeprowadzone przez MediaSmarts, organizację, która skupia się na edukacji medialnej, pokazują, że godzina przeglądania kolorowych gazet obniża poczucie własnej wartości u ponad 80% dziewczynek.

W większości przypadków wizerunek kobiety w mediach, jest wypadkową dobrego makijażu i oświetlenia na planie zdjęciowym oraz cyfrowego retuszu przed publikacją. Nie ukrywa się jedynie plamek czy przebarwień. Nogi i szyja są wydłużone, piersi powiększone, głowy zamienione z innymi ciałami, kości policzkowe uwydatnione – niekiedy zmiany są tak daleko posunięte, że rozpoznanie oryginalnej kobiety staje się niemożliwe. Kiedy wyretuszowane zdjęcia opatrzy się nagłówkami krytykującymi „prawdziwe” kobiety, które nie przystają do tego nierealistycznego obrazu, przestaje dziwić fakt, że dziewczynki starają się dorównać przedstawionemu ideałowi, a chłopcy zaczynają oczekiwać, że ich koleżanki i inne kobiety tak powinny wyglądać.

4 na 5 nastolatek przyznaje, że w mediach społecznościowych porównuje swój wygląd z innymi. W takich okolicznościach post z „idealnym selfie”, zamiast być zabawą, może stać się przykrym obowiązkiem.

Jako rodzic w sposób naturalny chcesz dla swojego dziecka wszystkiego, co najlepsze – żeby było szczęśliwe, zdrowe i pewne siebie.
Czasem jednak łatwiej powiedzieć niż zrobić, zwłaszcza, kiedy dziecko przechodzi okres dojrzewania, jego ciało się zmienia, poczucie własnej
wartości staje się kruche, a dziecko walczy, żeby przetrwać ten burzliwy czas wejścia w dorosłość.

Na stronie Dove – na dole załączę link, dostępny jest również inny poradnik, razem ze wskazówkami jak budować pozytywne nawyki samooceny.

  • Najważniejszym krokiem w kierunku budowania pewności Twojego dziecka jest zbudowanie swojej własnej samooceny.
  • Słowa mogą mieć ogromny wpływ na pewność siebie i ciągła krytyka ciała może wzmacniać poczucie, że jest tylko jeden ideał piękna.
  • Ciągłe wzmacnianie nierealistycznego ideału urody w mediach ma bezpośrednie przełożenie na poczucie własnej wartości nastolatków.
  • W okresie dojrzewania Twoje dziecko naturalnie będzie bardziej wyczulone na komentarze dotyczące jego wyglądu, a rodzina może nie zdawać sobie sprawy z wpływu takich komentarzy.
  • Z wiekiem nastolatkowie zaczynają bać się jedzenia i traktują je jak wroga. Nic zatem dziwnego w tym, że jedzenie staje się niemal magiczne, a niektóre produkty przyciągają z magnetyczną siłą. Koniecznie zatem dzieci szybko powinny się nauczyć, jak wzbogacać ich umysły i ciała odżywczymi składnikami. Dziewczynki zwykle żonglują między dietami a objadaniem się, bo ograniczając niektóre produkty zwiększają apetyt. Jeśli Twoja córka tak się zachowuje, wyjaśnij jej, że może to przynieść odwrotny skutek.

Cały poradnik znajdziesz kilkając – tutaj.

Wyobraź sobie jak często my jako dorośli mamy problem z samooceną i teraz wyobrażaj sobie dalej co musi dziać się w głowie dzieci.

Wiemy, że obraz ciała i jego percepcja mają istotny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne nastolatków, ich aspiracje edukacyjne oraz
relacje międzyludzkie.

  • 34% nastolatków spędza co najmniej trzy godziny dziennie na przewijaniu swoich kanałów w Internecie,
  • 80% dziewcząt twierdzi, że porównuje swój wygląd z innymi osobami w mediach społecznościowych,
  • 25% dziewcząt uważa, że nie wygląda wystarczająco dobrze na zdjęciach bez filtrów.

Dziewczęta robią sobie średnio do 14 zdjęć, próbując uzyskać odpowiedni „efekt”, zanim zdecydują się opublikować to właściwe.Również filtry pozwalają zmieniać wygląd, by naśladować nierealistyczne standardy.

Robienie selfie i używanie filtrów może być źródłem kreatywności i sposobem na wyrażanie siebie. Jednak kiedy używa się ich, by dostosować się do społecznych standardów piękna, lub gdy Twoje dziecko nie czuje się pewnie, publikując nieedytowane zdjęcia, jest to znak, że możemy mieć do czynienia z problemem.

Badanie opublikowane przez Psychology of Women Quarterly wykazało, że 93% kobiet uczestniczyło w negatywnym komentowaniu
swojego wyglądu, a badanie opublikowane w Psychology of Men and Masculinity dowiodło, że mężczyźni także często tak robią.

Wszystkie dodatkowe materiały znajdziecie tutaj – https://www.dove.com/pl/dove-self-esteem-project.html