Uniwersalna lista zakupów – czyli co warto mieć w kuchni

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Poniżej znajduje się najbardziej uniwersalna lista zakupów, którą przygotowała dla was Natalia. Zaopatrując kuchnię dobrze mieć wskazane produkty, chociażby dlatego, że możliwości przyrządzenia z nich szybkiego i smacznego posiłku są bardzo proste. To jak zaopatrujesz swoją kuchnię, będzie determinowało to co jesz. Jeśli w szafkach masz pełno słodyczy, w lodówce kupne tiramisu – to w większości przypadków, nie spoczniesz dopóki ich nie zjesz. Bardzo często sabotuje to nasze osiągi sylwetkowe. Jeśli w szafkach i lodówce będziesz mieć dobre produkty, plus zapoznasz się z poniższym wpisem, możesz stworzyć coś lepszego, niż kupne zamienniki.

Poniżej Natalia przedstawiła Wam przykładowe wykorzystanie tej listy wraz z bazowymi przepisami na poszczególne dania, które można urozmaicać wedle własnego uznania.

Uniwersalna lista zakupów

Czy istnieją złe lub dobre produkty? Tutaj można by się zastanowić, jeśli weźmiemy jakieś gotowce, które obfitują w tłuszcze trans i syrop glukozowo-fruktozowy, to możemy je zaliczyć do złych produktów. Z drugiej strony, ziemniaki, pieczywo, mąką, mozzarella czy inne tego typu produkty wykorzystane w dobry sposób, nie zrobią Wam, żadnej krzywdy.

Na przykładowy omlet macie podany przepis – omlet. Tutaj pozaznaczałam Wam przykładowe inne zestawienia. Kaloryczność najczęściej zależy od ilości użytych produktów, zastosowania tłuszczu w trakcie smażenia oraz całkowitego zestawienia produktów. Niech Was nie ograniczają zwykłe pomysły. Słodkie ze słonym też się fajnie miesza.

Tutaj podam Wam przepis na najzwyklejsze i najbardziej sprawdzone przeze mnie naleśniki. Bez urozmaiceń proste i szybkie w przygotowaniu.

Składniki (ok 10 naleśników):

Mleko250ml
Mąka200g
Jajko2 sztuki
Sól + słodzidłopół płaskiej łyżeczki
Olejłyżeczkę


Wszystkie składniki blendujemy na gładko i odstawiamy na minimum 20 min. Łyżką wykładamy porcję ciasta na rozgrzanej i nieprzywieralnej patelni uprzednio wysmarowanej niewielka ilością tłuszczu i na średnim ogniu smażymy każdego naleśnika pomagając mu odchodzić delikatnie szpatułą. Obracamy i już przetrzymujemy tylko chwilę do przyrumienienia ciasta. Dodatki zależą od nas. W przypadku dodatku kakao do ciasta dodajemy 1.5x więcej płynu jak dodanego kakao. Podajemy z ulubionym owocem i zblendowanym twarogiem np.:

  1. Banan i masło orzechowe
  2. Truskawka + kakao
  3. Jabłko i cynamon
  4. Gruszka i migdał

Kaloryczność kcal: 30-35kcal w 1 klusce

Składniki (ok 50klusek):

Ziemniaki ugotowane1 kg
Skrobia ziemniaczana250 g
Jajko1 sztuka
sólpół płaskiej łyżeczki


Ugotowane ziemniaki najlepiej jest zmielić w maszynce lub przepuścić przez praskę jeszcze ciepłe. Zmielone na gładko ziemniaki umieść w szerszej misce i dodaj pozostałe składniki. Ugnieć i uformuj ok 50 kluseczek w każdej robiąc wgniecenie palcem – tak jak na zdjęciu. Ugotuj do wypłynięcia w osolonej wodzie i przetrzymaj je jeszcze ze 2/3 aby na pewno były dogotowane.
Dodatkiem do tego dania mogą być dowolne owoce. Moim patentem jest ugotowanie suszonej żurawiny i przetworzenie jej na konfiturę oraz podanie całości ze zblendowanym i posłodzonym twarogiem.

Składniki na 1 porcję:

Mleko 1,5 %250 ml
Kasza manna30 g
Skyr50 g
Banan1 sztuka
Cynamonopcjonalnie
Orzechy ziemne10 g
Pasta orzechowa5 g
Erytrytol, ksylitolłyżeczka

Kaszę, mleko oraz słodzidło wrzucamy do garnuszka (ilość słodkiego ma być taka, żeby rzeczywiście kasza była SŁODKA). Mieszamy do zgęstnienia i wykładamy do miseczki. Na jeszcze ciepłą masę wykładamy dwie łyżki niesłodzonego naturalnego skyru. Banany kroimy w plastry i wykładamy na skyr i posypujemy orzechami oraz polewamy pastą orzechową. Kaloryczność takiego dania wg. kalkulacji powinna wynosić 500 kcal ale to od Was zależy jakich produktów użyjecie oraz czy dacie ich więcej lub mniej. Bazą jest tu kasza manna.

Dobrze zrobiona lista zakupów, zapobiegnie marnowaniu żywności, które jest sporym problem w naszym społeczeństwie.

Autorem wpisu i wykonawcą przepisu jest Natalia Janczak.

Intagram: Natt.typical