Dziennik wdzięczności – czym jest i jak pomaga być szczęśliwym

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Czym jest wdzięczność?

“Wdzięczność jest kluczem do szczęśliwego życia, które trzymamy w rękach, ponieważ jeśli nie będziemy wdzięczni, to bez względu na to, ile będziemy mieć, nie będziemy szczęśliwi – ponieważ zawsze będziemy chcieli mieć coś innego lub coś więcej” David Steindl-Rast

Kiedy pierwszy raz usłyszałem o dzienniku wdzięczności, wydawało się to głupie i banalne. Co to za problem wziąć kartkę i napisać kilka zdań, ba nawet kilka słów. Dziennik jednak bardzo szybko sprowadził mnie na ziemię. 

Pomyślisz pewnie tak samo – to proste. Wydawało się proste dopóki nie spędziłem nad nim pierwszych 10 minut zastanawiając się za co Ja mogę być wdzięczny !?

Ganiając ciągle za swoim ogonem, realizując co i rusz nowe pomysły, żyjąc w ciągłym biegu – siadasz przed kartką papieru i myślisz ?!

Co Ja mam tu wpisać. 

„Wdzięczność jest jak magnes. Im bardziej wdzięczny jesteś, tym więcej masz rzeczy, za które możesz być wdzięczny.” Iyanla Vanzant

Mój dziennik składa się z 5 pytań ( taki też będziecie mogli wydrukować sobie z szablonu na dole) 

3 pytania poranne
2 pytanie wieczorne

Rano:

  • Za co jestem dziś wdzięczny? ( 3 odpowiedzi)
  • Co sprawi, że będę miał dziś dobry dzień ? ( 3 odpowiedzi)
  • Pozytywna Afirmacja. Jestem ? ( 2 odpowiedzi)

Wieczorem:

  • 3 wspaniałe rzeczy, sytuacje które się dzisiaj wydarzyły?
  • Jak mogłem uczynić dzisiejszy dzień lepszym?

Po pierwsze, wpisujesz trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Następnie, wizualizujesz trzy rzeczy, które sprawią, że nadchodzący dzień będzie wspaniały. Po trzecie, wypełniasz dwie różne osobiste afirmacje. Pod koniec dnia możesz się zrelaksować, zastanawiając się nad wspaniałymi wydarzeniami dnia.

Proste.. Prawda?!

Ogólnie struktura jest prosta, ale prowadzi do rozpoczynania każdego dnia od pozytywnych emocji i kończenia dnia z uśmiechem na twarzy.

Z perspektywy psychologi, książek, artykułów czy własnego doświadczenia. Praktykowanie wdzięczności ma wpływ na Nasze zdrowie emocjonalne. Pisząc (przez pięć minut dziennie o tym – tu bywa różnie), za co jesteśmy wdzięczni, możemy zwiększyć Nasze pozytywne emocje.

Okazuje się, że zauważenie tego, co już mamy, może sprawić, że poczujemy się bardziej pozytywnie nastawieni do naszego życia.

Wykonywanie prostych codziennych aktów wdzięczności może mieć duży wpływ na twoje zdrowie i szczęście. Uwierz mi, po kilku dniach prowadzenie dziennika – już nigdy nie spojrzysz na niektóre rzeczy tak samo.

Efekty te są szczególnie widoczne w praktyce rejestrowania wdzięczności . Zajmuje to tylko kilka minut dziennie, ale może zapewnić trwały wzrost nastroju, który może sprawić, że poczujesz się świetnie.

„Wdzięczność jest najzdrowszą, ze wszystkich ludzkich emocji. Im częściej wyrażasz wdzięczność za to, co masz, tym bardzo prawdopodobnie dostaniesz jeszcze więcej, żeby ją wyrażać.” Zig Ziglar

Dziennik wdzięczności jest po prostu narzędziem do śledzenia dobrych rzeczy w życiu
Bez względu na to, jak ciężki dzień miałeś, lub jak trudne czasem może być Twoje życie, zawsze można być za wdzięcznym.
  • Dziennik wdzięczności, podobnie jak wiele praktyk wdzięczności, może obniżyć poziom stresu.
  • Pomoże Ci poczuć się spokojniejszym, szczególnie w nocy.
  • Może dać Ci nowe spojrzenie na to, co jest dla ciebie ważne.
  • Dzięki niemu zauważysz małe, do tej pory nie doceniane rzeczy które się wydarzyły.
  • Staniesz się bardziej uważny ułatwi Ci dostrzeżenie jeszcze większej liczby rzeczy, za które możesz być wdzięczny.
  • Prowadzenie dziennika wdzięczności pomaga ci dowiedzieć się więcej o sobie i stać się bardziej samoświadomym.
  • Twój dziennik wdzięczności jest tylko Twój, więc możesz w nim pisać wszystko, co czujesz, nie martwiąc się osądem innych.
  • W dni, w których czujesz się gorzej, możesz przeczytać dziennik wdzięczności, aby zobaczyć że masz wiele pozytywnych rzeczy wokół siebie, oraz posiadasz wiele pozytywnych cech.

Ludzie, którzy praktykują wdzięczność, są przede wszystkim szczęśliwi i wyluzowani, ponieważ zawsze widzą pozytywne aspekty nawet w najbardziej negatywnych sytuacjach. Przyzwyczajenie się do prowadzenia dziennika wdzięczności jest doskonałym sposobem na zapewnienie korzyści wynikających z wdzięczności, kiedy są najbardziej potrzebne

Z mojej perspektywy najbardziej ekscytujące było myślenie o tym, co mogę napisać w dzienniku. Poszukiwanie co raz to nowych rzeczy za które mogę być wdzięczny.

  • Trzymaj dziennik wdzięczności przy szafce nocnej, abyś mógł go zobaczyć rano i przed pójściem spać.
  • Niech prowadzenie dziennika stanie się Twoją poranną i wieczorną rutyną. Ile to zajmuje czasu? – Wszystko zależy od Twoich myśli.
  • Dziennik wdzięczności działa najlepiej, gdy naprawdę zanurzasz się w to, za co jesteś wdzięczny. Jednak na samym początku Twój dziennik wdzięczności nie musi być głęboki. To, za co jesteś wdzięczny, może być tak proste jak tylko to możliwe. Z biegiem czasu postaraj się rozwijać swoje zdania. 

Za każdym razem, gdy coś ważnego, zaskakującego lub niezapomnianego wydarzy się  w Twoim życiu, możesz wykorzystać to wydarzenie jako wyzwalacz, aby zapisać to do dziennika wdzięczności. Kiedy te zdarzenia się zdarzają, łatwo jest opisać, co się stało, jak to się stało, dlaczego to się wydarzyło i jak zareagowałeś na wynik – w ciągu dnia możesz zrobić to nawet w telefonie.

Zobaczysz jak wiele radości da Ci świadome poszukiwanie pozytywnych rzeczy, które możesz zapisać. 

„Wdzięczność odblokowuje pełnię życia. Zmienia to, co mamy w wystarczające, a nawet więcej. Przekształca opór w akceptację, chaos w porządek, zmieszanie w jasność. Może zmienić posiłek w ucztę, budynek w dom, nieznajomego w przyjaciela.” Melody Beattie